




INDEX ON CENSORSHIP 2/87

USSR Hope for dissenters?

outside the Soviet Union, gives detailed
documentation on the persecution, arrests
and trials of dissenters. Together, his
reports for 1986 suggest that changes are
afoot which may be attributed not just to
>a concern for image, but to the influence
of Gorbachev's more generally open
policy.

Amnesty International confirms that
over the past year altogether twelve
'prisoners of conscience' have been
prematurely released from imprisonment.
They include not only the 'big names'
previously mentioned, but less well-known
figures whose cases have been reviewed
under normal judicial procedure. Vladimir
Poresh, an Orthodox Christian, was
released after his latest sentence was
overturned by a higher court. He had •
been re-arrested in prison while serving a
previous sentence for 'anti-Soviet

agitation and propaganda', and charged
under the infamous Article 188-3 of the
Criminal Code ('maliciously disobeying
the administration of a penal institution').
Article 188-3, known as the 'Andropov'
article because it was introduced under his
leadership, has been widely used to
facilitate the re-arrest and further
sentencing of troublesome political
prisoners. It is perhaps not accidental that
this article — or its improper use — has
been singled out for public criticism.
Helsinki monitor Tatyana Osipova,
likewise sentenced under Article 188-3,
was also prematurely released from her
term in camp, possibly as a result of a
similar review (she is now in internal exile
with her husband). And the Crimean
Tatar activist Mustafa Dzhemilev, whose
release from camp was announced almost
simultaneously with that of Sakharov,

Yury Orlov: I
believe in the
people
The following are extracts from an
interview that physicist Yury Orlov, one of
the founders of the 'Helsinki monitoring
groups', gave to Radio Liberty shortly after
he was released from internal exile and
deported to the West.

In reply to a question about the
prospects for the human rights movement
and the possible 'strengthening of human
rights principles' in the Soviet Union, Orlov
replied:

' . . . The human rights movement in the
form in which it used to exist has more or
less been crushed. But one has to take into
account that there have been other forms of
development... from reading the Soviet
newspapers one can see that the Soviet
intelligentsia is definitely against any return
to methods of government that show no
respect for law . . . what's important is not
just the government but the state of the
people. Judging at least from what I've
seen in the central newspapers — and even
here and there on the periphery — I've
noticed an undoubted tendency towards a
more law-respecting society . . . I do place
some hopes on this. Precisely on society
itself.'

Asked what his message was to the
Soviet people (the interview was being
broadcast in Russian to the Soviet Union),
Orlov went on to say:

'I'd like to tell our listeners that in
general I believe in the people . . . When I
look at the history of the Russian people I
believe in its potential — despite everything
— still to reach those ideals which were
nurtured by the best Russian minds.

1 0

Besides, there now exist objective grounds
for certain reforms to be made, and indeed
certain reforms are occurring already. That
is obvious. I would like our people in the
future to live in freedom, in democracy.
Not under capitalism, certainly not. I'm not
a supporter of capitalism — for Russia at
any rate. I don't even consider it possible
— either psychologically, or in any other
way . . . I'm talking about socialism, but of.
a democratic kind: freedom of speech,
freedom of the press, freedom for the trade
union movement, freedom for the
opposition. And at the same time freedom
for economic manoeuvre on the part of
industrial managers. That's the Russia that
I've always dreamed of. And that's what I
personally wish for the Soviet people. This
will mean a transition to a much higher
standard of living, not only in the material
but, most importantly, in the moral
sense.' •

had been charged under the same article.
None of this amounts to evidence that the
'Andropov' article is about to fall into
disuse (indeed there is plenty of evidence
to the contrary). But it does confirm that
criticisms emerging under glasnost
('openness') may have given greater room
for manoeuvre to more liberally-minded
members of the legal profession.

There is evidence of this in other cases
too. A striking example was that of
Latvian peace activist Mikhail Bombin,,
who was given a relatively lenient
suspended sentence (for 'anti-Soviet
slander') after an unusual trial in which
the prosecution effectively took up his
defence. The trial was open to all who
wished to attend. Both the prosecutor and
Bombin's attorney pointed out gaps and
inconsistencies i n the investigation of the
case, and the prosecutor went to the
lengths of — illegally — pleading
Bombin's intoxication at the time of the
alleged offence as a mitigating
circumstance. Later, a court of appeal
resisted pressure from the procuracy to
punish him more severely.

These are isolated cases, but they offer
some encouragement. As Cronid
Lubarsky pointed out (in a telephone
conversation with Index), confusion and
ambiguity are at least better than
monolithic certainty. Under the new
regime, power in the Soviet Union has
become more diffused. The KGB may
carry on unabashed, but it can no longer
count absolutely on the cooperation of
the judiciary.

Moreover, the overall rate of political
arrests does appear to have decreased. Of
course, this impression may simply be due
to lack of information: the KGB has
always concentrated on destroying the
internal information network in the Soviet.
Union and its links with people like
Lubarsky abroad. But new informants
constantly emerge, and Lubarsky is
sufficiently confident of his sources to
confirm this favourable trend. The 'List of .
Political Prisoners' which he compiles
annually contains 150 fewer names this
year than last.

None of this gives grounds for
complacency. There are still over 650
known cases of people imprisoned or
exiled in the Soviet Union for expression
of political, religious or national dissent,
and the actual figure is certainly higher
than this. Conditions within the camps
and prisons fail to meet the most
elementary standards. Over the past two
years several well-known political
prisoners — including the poet Vasyl
Stus.-journalist Valery Marchenko,
mathematician Mark Morozov, and now
Anatoly Marchenko — have died as a result

 by Natasha Schmidt on July 16, 2010ioc.sagepub.comDownloaded from 



INDEX ON CENSORSHIP 2/87

Hope for dissenters? USSR

Anatoly Marchenko
In December 1986 Anatoly Marchenko,
whose book My Testimony was among the
first to tell of conditions in the post-Stalin
labour camps, died in prison at the age of
48. Marchenko, a worker from Siberia,
was first imprisoned in his twenties for his
alleged participation in a fight at a
workers' hostel. He escaped from camp
but was re-arrested when trying to flee
across the Soviet border, and sentenced to
six years in camp for 'treason'. His
subsequent writings and involvement in
the human rights movement were to earn
him a further twenty years of .
imprisonment and exile on political
charges.

In the months before his death
Marchenko, who was serving his sixth
sentence in Chistopol prison, had been on
a prolonged hunger strike in protest at
the treatment he had received. He had
been beaten up by criminal inmates,
deprived of his hearing aid, and denied a
visit from his wife for over two years. His
wife, Larisa Bogoraz, was never able to
discuss with him a proposal made by the
Soviet authorities shortly before his death
that he and his family should emigrate
from the USSR.

In an autobiographical work entitled Live
Like Everyone, Marchenko explained why
he had- felt compelled to write his first
'testimony':

'I had spent six full years in political
camps and prisons. But no one anywhere
had ever mentioned the existence of
political prisoners in the Soviet Union . . .
We simply didn't exist . . .

'I was indignant at the shameful silence
of the public both at home and abroad in
relation to Soviet political prisoners. But I
was also indignant at our own behaviour:
we at least should have made ourselves
known by shouting at the tops of our
voices.

Top Anatoly Marchenko with his son Pavel
in 1974. Bottom Anatoly Marchenko.

'So many people were released before my
eyes! . . . Among them were people capable
of thinking and writing. And each of them,
while they had been behind barbed wire,
had felt upset and indignant along with
everyone else, blaming the whole world for
conniving with Khrushchev, and later with
Brezhnev. But it turned out that as soon as
they were free they couldn't be bothered
with the suffering of those who remained
behind. Must we explain all this by the
usual human failing — cowardice?

'I didn't doubt then and I don't doubt
now that among those released were many
intelligent, decent people. But still today, as
I write this, I'm faced with the old
question: Why?

'Of course, everyone could justify himself
by answering sincerely: I'm not a writer.
But I too am certainly no writer.'

Anatoly Marchenko's books earned
him respect throughout the world. 'Years
hence,' Andrei Sakharov wrote, 'our
country too will come to be proud of
him.' •

of long-untreated illness, malnutrition,
and brutality. The persecution of religious
believers from 'unregistered' sects
continues unabated. While some of the
activists in the unofficial peace group
have been allowed — or even encouraged
— to emigrate, those that remain behind
have suffered continual harassment.
Despite concessions here and there and
promises of 'greater flexibility' in the
future, thousands of would-be emigrants
still await permission to leave.

Cronid Lubarsky, Yury Orlov and
others all stress that the plight of those
still suffering imprisonment or
harassment must not be forgotten.

Continued pressure must be applied if the
positive spin-offs from glasnost are to
emerge into a real pattern — let alone a'
full-blown policy — in the realm of
human rights. Campaigns launched from
abroad on behalf of individual prisoners
have proved very effective in certain cases.
On its own, however, external pressure is
not enough. Moreover, in the context of
superpower politics, such pressure is all
too easily subsumed under political game-
playing, alas providing ammunition for
the Soviet authorities' own interpretation
of all unsanctioned criticism as a form of
anti-Soviet propaganda. So long as
human rights remain hostage to

propaganda — in both East and West —
we are unlikely to see large-scale change.

This certainly doesn't mean that
campaigners in the West should cease to
speak up on behalf of Soviet political
prisoners. But they must be careful not to
ally pressure for their release with specific
prescriptions for political change, or with
claims to a monopoly of virtue in the
realm of human rights. As in the past,
real change will come only as a result of
pressure from within the Soviet Union —
which is why we should draw most
encouragement from small signs that such
pressures have already begun to take
effect.

11
 by Natasha Schmidt on July 16, 2010ioc.sagepub.comDownloaded from 

http://ioc.sagepub.com/


INDEX ON CENSORSHIP 2/87

USSR

It is clear that Mr Gorbachev has not
yet made up his mind about the human
rights issue. But his willingness to take
calculated risks has been amply
demonstrated, not only in such acts as
Sakharov's release, but in the much larger
gamble of sanctioning hard-hitting
criticism in the interests of a more
efficient and prosperous society.
Calculated risks can have incalculable
consequences. Mr Gorbachev needs
encouraging in the belief that even the
unplanned consequences of his gamble —
such as we have begun to see — will
ultimately benefit rather than destroy the
society he is trying to create. He is more
likely to be persuaded of this, not by
those who crow at the potential
unravelling of the Soviet state, but by ..
those who maintain that the identity of
the state could survive even the mass
amnesty of all political prisoners.

This may sound naively optimistic. But
it is the view held by Yury Orlov and
Andrei Sakharov, among others. Like
other human rights activists of the
seventies, both have maintained — in a
manner now echoed by certain Soviet
officials — that huge improvements could
be made if only the Soviet authorities.
would abide by their own laws and
constitution. Arguably, even the most
pernicious laws— those prohibiting 'anti-
Soviet slander' and 'anti-Soviet agitation
and propaganda' — would lose much of
their sting if they were legally applied. As
Sakharov has pointed out, in most if not
all cases in which dissenters have been
convicted under these articles, it was
never proved that the 'malicious
fabrications' that they circulated were
either malicious or fabricated, or that the
statements they made and actions they
took were designed to undermine the
Soviet state.

Soviet leaders would do well to listen to
those, such as Orlov and Sakharov, who
have been unwilling to make themselves a
party to political propaganda on either
side of the East/West divide. Mr
Gorbachev shows no great willingness to
do so yet, at least so far as human rights
are concerned. But it would be nice to
think that, with Sakharov back in
Moscow and on the telephone, he may
yet take up the opportunity. •

The USSR News Brief is published in ~~~~
Russian and English by DAS LAND UND
DIE WELTe.V., Sendlingerstrasse 37,
8000 MVNCHEN 2, WEST GERMANY.
Subscription enquiries and requests for the
'List of Political Prisoners in the USSR',
Issue No 8 of which has just been
published, should be sent to this address.

12

Greece

Robert McDonald

Greek media monopoly
under fire
A group of writers, lawyers and artists — known as 'Channel 15'
— recently made a 70 minute pirate radio broadcast to focus
attention on the state's excessive control over the media.

No trial date has been set for seventeen
Greek intellectuals who on 30 June
challenged the government's media
monopoly with a pirate radio broadcast
(Index Index 8/1986). The defendants
were charged with violation of the law on
the operation of ham radios (Law
1244/72), an offence which carries a
penalty of up to five years imprisonment
plus heavy fines.

Kostic Philippopoulos, a lawyer and
one of the seventeen people who have
accepted joint responsibility for the 70-
minute broadcast, believes the government
wishes to spin out the pre-trial
investigation process until the charges
lapse under the statute of limitations. This
would avoid an embarrassing 'political'
trial. The suggestion that the government
is trying to avoid a confrontation was
reinforced during the October municipal
elections when the protesters organised
another illegal broadcast and invited the
Athenian mayoral candidates to
participate. The conservative, liberal and
the Eurocommunist candidates took part
while the socialist and the orthodox
Communist candidates declined. Though
the broadcast was announced in advance
it was not stopped and no further charges
were brought.

The 17 defendants belong to a lobby
group called Channel 15, named after
Article 15 of the constitution which
governs the media. Article 15 provides
that radio and television 'shall be under
the immediate control of the state'. In
theory this was supposed to mean
monitoring the fiscal dealings and
programme content of broadcast outlets
to ensure probity and quality. In practice
it has provided the justification for
legislation (Law 230/75) which gives the .
state a broadcasting monopoly.

As a consequence, the news and current
affairs output of the two television
channels and three radio networks of
Greek Radio-Television (ERT) is
politically influenced by the incumbent
government. In opposition the Panhellenic

Socialist Movement (PASOK) promised
to relax the rein maintained by its
predecessor, the conservative New
Democracy party, but since taking office
in 1981 it has maintained equally strict
control. There have been five major flare-
ups over editorial freedom with repeated
changes of news directors who sought to
neutralise political reporting. In
November 1985 Kostas Laliotis, the
minister responsible for broadcasting,
resigned over complaints by other
government ministers about the coverage
of opponents of the government's
economic austerity programme. The chief
news editor and three top directors of
ERT quit at the same time.

The Channel 15 group argues that
developments in European satellite,
broadcasting will erode the state
monopoly. To prevent an equally
monopolistic concentration of broadcast
interests in private hands, the organisation
says the government should act now to
permit pluralism and provide a liberal
regulatory regime.

Channel 15 has not produced specific
alternative legislation. It is a loose
grouping of 34 prominent lawyers,
musicians, writers, journalists and others
with an interest in the media whose
political sympathies range across the
spectrum but who do not have overt
party affiliations. (Membership ranges .
from novelist Costas Tachtsis and
composer Manos Hadjidakis to
Phoivos Koskos, president of the National
Council for Private Initiative, and
Phaidon Vegleris, Professor Emeritus of
Constitutional Law at Athens University.
The only broadcast representative is
Ioannis Lampsas who served as director
general of ERT under the first elected
government after the dictatorship and
resigned alleging political interference.)

As might be expected with such a
diverse group, it is internally divided and
its minimum programme, therefore,
according to spokesman Roussos
Kounderos, is simply that there should be

 by Natasha Schmidt on July 16, 2010ioc.sagepub.comDownloaded from 

http://ioc.sagepub.com/

