
Policy paper on media freedom in Belarus

Belarus: 
Time for media reform

February 2014



Belarus: Time for media reform

Policy paper on media freedom in Belarus
 

Written by Andrei Aliaksandrau and Andrei Bastunets

With thanks to Kirsty Hughes, Mike Harris, Sean Gallagher, 
Zhanna Litvina, Yanina Melnikava, Volha Babak, Zoya 
Lukashuk.

With sincerest thanks to Belarusian editors, journalists and 
media experts. Without their time and their knowledge this 
report would not have been possible. 

We are grateful for the support of the UK Foreign & 
Commonwealth Office in producing this report. 

This work is licensed under the Creative Commons 
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License. 
To view a copy of this liscence, visit http://creativecommons.
org/licenses/by-nc-sa/3.0/

Photos by Siarhei Balai and photo.bymedia.net
 

About Index

Index on Censorship is an international organisation that 
promotes and defends the right to freedom of expression. 
Index uses a unique combination of journalism, campaigning 
and advocacy to defend freedom of expression for those 
facing censorship and repression, including journalists, 
writers, social media users, bloggers, artists, politicians, 
scientists, academics, activists and citizens.

About BAJ

The Belarusian Association of Journalists is an award-winning 
non-governmental association of media workers, promoting 
freedom of expression and independent journalism in Belarus.

http://creativecommons.org/licenses/by
http://creativecommons.org/licenses/by
photo.bymedia.net


2	 Executive summary
3 	 Introduction
5 	 Belarus media landscape
 		  Broadcast media
 		  Printed media
 		  Online media
		  Case study. State and non-state press: Different media 		
		  realities
		  Belarus media landscape: Recommendations

13 	 Media related legal framework
 		  Law “On Mass Media”
 		  Accreditation and state secrets laws as means of restriction
		  of access to information
 		  Criminal defamation
 		  Anti-extremism laws used to put pressure on media and 		
		  journalists
		  Media-related legal framework: Recommendations

22 	 Physical safety of journalists
		  Detentions of journalists
 		  Travel restrictions
		  Restrictions of activities of foreign correspondents
		  Physical violence against journalists: Recommendations

26 	 Time for media reform: Conclusions and recommendations



Executive summary 
Belarus continues to have one of the most restrictive and hostile media environments in Europe. 
Recent years have brought no genuine improvements to the media situation. In a country that has 
not held a free or fair election since 1994, the authorities keep tight control over the media as a 
means of preserving their power.

The country’s media market is strictly controlled by the Belarusian government. That control rigs 
the media market to benefit state-owned providers and impedes the development of independent 
print and television outlets through legislative and administrative restrictions. The state-owned 
media enjoys significant budget subsidies, favourable advertising and distribution contracts with 
government agencies. In comparison, independent publications face economic discrimination 
and distribution restrictions. Field research conducted for this policy paper in Belarus found clear 
differences between editorial policies of the media based on their ownership including the topics 
they cover and their approaches to coverage.

The internet has become an important source of independent information for Belarusians. The 
development of online news media is hindered by the structure of the internet market, which is 
dominated by large portals and services, including many Russian sites. Belarusian authorities also 
aim at tighter regulation of internet as outlined in Index’s policy paper, “Belarus: Pulling the Plug”.

Restrictive media legislation and its oppressive implementation has made the media landscape 
unfavourable for freedom of expression.  Media law forces new outlets to register and regulations 
give the state the power to close down media  even for minor infringements. Accreditation 
procedures are used to restrict journalists’ access to information and foreign correspondents face 
additional obstacles in reporting from the country. The criminalisation of defamation, anti-extremism 
legislation and other laws are being used to curtail media freedom and persecute independent 
journalists and publishers. The police use violence and detain journalists, especially those who 
cover protests. Reporters are routinely sentenced to administrative arrests and fines.

Despite ongoing pressure by international bodies such as Index on Censorship, the authorities 
of the country have been quite reluctant to discuss or implement recommendations on media 
legislation or changes in practices of their implementation to bring them in line with international 
standards.

Index urges the Belarusian authorities  to immediately remove all contraventions of human rights 
and media freedom. The much-needed reforms of the media field should be launched in order to 
end harassment and persecution of journalists, and eliminate excessive state interference in media 
freedom. The outline of these reforms should result from a dialogue with professional community 
and civil society of the country.

The European Union and other international institutions must place the issue of media freedom 
on the agenda of any dialogue with the Belarusian authorities to demand genuine reforms to bring 
the Belarus media-related legislation and practices of its implementation in line with the Belarusian 
Constitution and its international commitments in the field of freedom of expression.

Belarus: Time for media reform2



3Belarus: Time for media reform

Introduction 
This paper looks at the media landscape within Belarus and how economic discrimination used 
by the authorities and the state licensing of media outlets has impacted upon media freedom 
in the country. This is followed by an analysis of the legal framework for the media in particular 
how the state has reduced the space for freedom of expression for all citizens but in particular 
for media freedom, with restrictions on the accreditation of journalists, the use of criminal 
defamation and of anti-extremism laws. The final section of the report looks at the important 
chill on freedom of expression posed by physical attacks on journalists and media workers.

This policy paper reiterates that media freedom is the key to improvements of the overall 
human rights situation in Belarus. International community and civil society of the country have 
appealed to the authorities of Belarus to reform the media field including during a monitoring 
and advocacy mission undertaken by press freedom and media development organisations, 
including Index on Censorship, in Belarus on 20-24 September 2009.1 The recommendations 
of this mission have been benchmarked against the current state of media freedom in Belarus 
throughout this report after the recent visit by Index on Censorship in October 2013.

The report concludes with particular recommendations that should allow Belarus to bring media-
related legislation and the practices of its implementation in line with international standards 
to fulfil its commitments, in particular as a member state of the United Nations and the OSCE.

Freedom of expression and freedom of the press is guaranteed in the Belarusian Constitution.2  
But despite the authorities of the country stating it “has a full-fledged national information 
space”3 that “develops dynamically”, the country is one of the world’s worst places for media 
freedom. Belarus is listed 193 out of 197, lowest in the 2013 Freedom of the Press rating by 
Freedom House.4 Reporters without Borders rank it 157 out of 179 countries in their 2013 Press 
Freedom Index.5

According to Thomas Hammarberg, a former Council of Europe Commissioner for Human Rights, 
“free, independent and pluralistic media based on freedom of information and expression are 
a core element of any functioning democracy; freedom of the media is also essential for the 
protection of all other human rights.”6

The media freedom situation and the form of the Belarusian media market are affected by the 
overall political situation. The media field is tightly regulated by the authorities of the country 
that see close control over the information sphere as their basis of preserving power. Belarus 
is described as “not free”7 in terms of political freedoms and is criticised for its overall poor 
human rights record. No election or national referendum in Belarus has been recognised 

1  For Free and Fair Media in Belarus, International Fact-Finding Mission to the Republic of Belarus 2009, final report http://baj.by/sites/
default/files/monitoring_pdf/Mission_report_EN.pdf
2  Constitution of the Republic of Belarus, http://law.by/main.aspx?guid=3871&p0=V19402875e
3  “Belarus has a full-fledged national information space”, BELTA http://news.belta.by/en/pointOfView/?id=594920
4  Freedom of the Press 2013, Freedom House http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Global%20and%20regional%20tables.pdf
5  Press Freedom Index 2013, Reporters Without Borders http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html
6  Human rights and a changing media landscape, Council of Europe http://www.coe.int/t/commissioner/Activities/themes/MediaFree-
dom/MediaLandscape2011.pdf
7  Freedom in the World 2013, Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2013/belarus

http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/Mission_report_EN.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/Mission_report_EN.pdf
http://law.by/main.aspx?guid=3871&p0=V19402875e
http://news.belta.by/en/pointOfView/?id=594920
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Global
20tables.pdf
http://en.rsf.org/press
1054.html
http://www.coe.int/t/commissioner/Activities/themes/MediaFreedom/MediaLandscape2011.pdf
http://www.coe.int/t/commissioner/Activities/themes/MediaFreedom/MediaLandscape2011.pdf
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2013/belarus


as free and fair by OSCE ODIHR8 since President Alexander Lukashenko came to power in 
1994. According to Belarusian human rights organisations, there are currently eleven political 
prisoners behind bars.9 The report of the UN Special Rapporteur on the situation of human 
rights in Belarus suggests there are serious problems with freedom of expression, freedom of 
assembly, freedom of association and other fundamental rights and freedoms.10

Serious concerns over profound and systemic problems with media freedom in Belarus have been 
highlighted on numerous occasions by the European Parliament11, the OSCE Representative 
on Freedom of the Media12, the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in 
Belarus, as well as civil society within the country.

“The Belarusian independent media fulfil a crucial role in the state dominated media landscape 
in Belarus and have been one of the main victims of the authorities’ crackdown on independent 
opinions after the 2010 Presidential elections,” said the EU Commissioner for Enlargement and 
Neighbourhood Policy Štefan Füle.13

The main areas of concerns are the restrictive legal framework, issues of impunity and journalists’ 
safety as well as the ongoing economic discrimination by the state against independent media. 
This policy paper looks in detail in all these issues.

8  Republic of Belarus, Presidential Election 19 December 2010, OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report http://www.
osce.org/odihr/elections/75713
9  List of political prisoners, Human Rights Centre Viasna http://spring96.org/en/news/49539
10  United Nations Human Rights Council, Report of the Special Rapporteur on the situation 
of human rights in Belarus http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/RegularSession/Session23/A-HRC-23-52_en.pdf
11  European Parliament recommendation of 12 September 2013 to the Council, the Commission and the European External Action 
Service on EU Policy towards Belarus (2013/2036(INI)) http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=EN&refere
nce=P7-TA-2013-382
12  OSCE, The Representative on Freedom of the Media, Regular Report to the Permanent Council http://www.osce.org/pc/102658
13  Belarus: With Independent Journalists About European Future http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/fule/headlines/
news/2012/07/20120718_2_en.htm

Belarus: Time for media reform4

http://www.osce.org/odihr/elections/75713
http://www.osce.org/odihr/elections/75713
http://spring96.org/en/news/49539
http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/RegularSession/Session23/A-HRC-23-52_en.pdf
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=EN&reference=P7-TA-2013-382
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=EN&reference=P7-TA-2013-382
http://www.osce.org/pc/102658
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/fule/headlines/news/2012/07/20120718_2_en.htm
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/fule/headlines/news/2012/07/20120718_2_en.htm


Belarus media landscape
The present media market of the country started to take shape 
at the beginning of 1990s as Belarus became an independent 
state as the Soviet Union disintegrated. Unlike other post-
Soviet states, the process of the denationalisation and 
privatisation of the state media was not in fact ever launched 
leaving state control and ownership over most of national 
media. While a number of independent media outlets were 
established in the 1990s, very few have managed to survive to 
the present day.

The current development of the media in Belarus is 
significantly affected by the political and economic situation 
in the country after the presidential election of 19 December 
2010 that was followed by a severe clampdown on political 
opposition and civil society and periods of financial instability.

This section analyses the state of the Belarusian news media 
market and provides a case study on how the ownership of the 
media matters on how current events are being reported in the 
country. We argue that the authorities keep tight regulatory 
and economic control over the news media market. State-run 
media that are used as means of government propaganda 
enjoy significant financial support, while independent news 
media face economic discrimination that make their position in 
the market more vulnerable.

5Belarus: Time for media reform

1



1.1  Broadcast media

Broadcast media remain the primary source of information for most Belarusians. The overall reach of 
television is 98.4% of the population aged over 15, and its share in the media advertising market is over 
50% of the total.14 This dominant position of television is the reason the state keeps this sphere under 
strict control. Most of broadcast media in Belarus are state-owned, and they enjoy significant financial 
support from the authorities. The state budget of Belarus for 2014 allocated 548 bn roubles (about 
£34‌m) for direct support of television and radio.15

There are 262 TV and radio stations registered, 178 of them (68% of the total) are owned by the state.  
16There is no formal Public Service Broadcaster (PSB) with an independent board and a commitment 
to impartiality. Four national channels are owned by the National State Television and Radio Company 
that also owns five radio channels and five regional TV and radio companies.17 Two more national 
channels, ONT and STV, are formally joint stock companies, but they are not publicly listed, and all 
their founders are state companies.

There is not a single independent national TV channel or a public service broadcaster in the country. 
Independent broadcast media that operates from abroad face restrictions. For instance, Belsat 
TV channel, that has been broadcasting in Belarusian from Poland since 2007, has been refused 
permission to open an official editorial office in Belarus. Belsat’s reporters face constant pressure and 
are subjected to warnings and detentions.18

At the same time, a decision taken in November 2013 to prolong accreditation in Minsk of the editorial 
office of Euroradio, an independent radio station that also broadcasts in Belarusian from Poland, can 
be considered as a positive step.19

The general process of licensing and frequency allocation in Belarus is complicated, not transparent 
and is controlled entirely by the government through licensing and frequency allocation processes.20  
More information about legal regulations of media activities can be found at the next chapter of this 
policy paper on the legal framework in Belarus for media outlets.

1.2  Printed media

Economic leverages are used by the authorities of the country to control the printed news media 
market in Belarus. While state-owned newspapers have preferences in advertising market 
and distribution, independent publications fail to enjoy equal conditions, being restricted from 
distribution systems and advertising. Economic difficulties threaten operations of non-state 
socio-political newspapers, and thus restrict the access of the audience to independent sources 
of information. This sub-section explains the mechanisms of such economic restrictions in place 
in Belarus in more detail.

14  ZenithOptimedia Belarus, presentation at Business Internet 2013 conference http://bit.ly/1aVmDgz
15  Law of the Republic of Belarus “On 2014 State Budget” (in Russian) http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1
&p5=0
16  Ministry of Information of Belarus, Data on the number of registered media as of 1 January 2014 (in Russian) http://www.mininform.
gov.by/rus/smi/
17  National State TV and Radio Company http://www.tvr.by/eng/about.asp
18  Belsat denied registration yet again, Belsat TV http://belsat.eu/en/aktualnosci/a,13489,belsat-denied-registration-yet-again.html
19  Belarus extends accreditation for Euroradio bureau, Euroradio http://euroradio.fm/en/euroradio-correspondent-office-prolongs-
accreditation-belarus
20  Media landscapes of Eastern Partnership countries, Yerevan Press Club 2011 http://ijc.md/Publicatii/resurse/Media-Landscapes-en.pdf

Belarus: Time for media reform6

http://bit.ly/1aVmDgz
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx%3Fguid%3D3871%26p0%3DH11300095%26p1%3D1%26p5%3D0
http://pravo.by/main.aspx%3Fguid%3D3871%26p0%3DH11300095%26p1%3D1%26p5%3D0
http://www.tvr.by/eng/about.asp
http://belsat.eu/en/aktualnosci/a,13489,belsat-denied-registration-yet-again.html
http://euroradio.fm/en/euroradio-correspondent-office-prolongs-accreditation-belarus
http://euroradio.fm/en/euroradio-correspondent-office-prolongs-accreditation-belarus
http://ijc.md/Publicatii/resurse/Media-Landscapes-en.pdf


7Belarus: Time for media reform

The majority of printed media – 1,146 out of the total of 1,556 registered in Belarus as of 1 
January 2014 – are privately owned. Most of the non-state newspapers are not news publishers 
but mainly advertising or publications for entertainment. According to BAJ, there are less than 
30 socio-political newspapers, both national and regional, in Belarus that are publications with 
actual news journalism.

There is a significant amount of evidence to suggest that the non-state owned press in Belarus 
faces economic discrimination. Direct state subsidies to the state-owned printed media in 2014 
are projected to be 64 bn roubles (about £4 m).21 It is claimed by the editors of several non-state 
newspapers, that the costs of paper and printing for independent newspapers are higher than 
for state-owned ones.22

Another form of direct economic discrimination by the government is the influence of the state 
over the advertising market. The economy of Belarus is dominated by the state, with 70 per cent 
of its GDP being the output of state-owned companies.23 In practice this gives opportunities for 
the direct interference of the government in the distribution of advertising revenues. It is also the 
case that there is compulsory subscription to state-owned newspapers, both national and local, 
for employees of state-owned enterprises and organisations.24

There is direct state intervention in the distribution of independent newspapers, which prevents 
their sale. At least eleven independent publications face restrictions to their distribution via 
state-run retail press distribution and subscription networks (see Table 1 on the next page). 
The distribution ban was imposed on the eve of the presidential election of 2006, when at 
least 16 independent newspapers were excluded from the subscription catalogue of Belposhta 
(Belarusian Post) and 19 had their contracts with Belsayuzdruk retail sales system cancelled. 
Due to the distribution restrictions several of them ceased to exist. Most of those that survived 
remain barred from state distributors and have had to either develop their own distribution 
systems or move completely online.

The authorities of the country persistently refuse to acknowledge the problem of distribution 
restrictions. Dzmitry Shedko, Deputy Minister of Information, wrote to Index request that “non-
state media equally with state ones have a free access to state printing facilities and possibilities 
to distribute their publications through state press distribution structures.”25 The Deputy Minister 
points out that the law provides for the freedom of contract, and the authorities cannot interfere 
with the will of distribution companies to sign contracts with any particular mass media outlet.

Despite this, in practice the reality is very different. In 2008 two independent newspapers, Nasha 
Niva and Narodnaya Volia, were returned to state distribution systems as a part of commitments 
the authorities of Belarus made to the European Union in order to re-launch a political dialogue 
with the EU.26 It proves a decision to lift the distribution restriction is political and can be dictated 
by the state rather than economic.

21  Law of the Republic of Belarus “On 2014 State Budget” (in Russian) http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1
&p5=0
22  Shklou newsprint mill limits sales volume, BAJ http://baj.by/en/node/8998
23  Business in Belarus 2012, IPM Research Centre. http://eng.research.by/webroot/delivery/files/english/sme/business2012e.pdf
24  Падпіска з выкручваньнем рук [Subscription with twisting of arms], RFE/RL http://www.svaboda.org/content/article/24777027.html
25  Letter from the Ministry of Information of 28 November 2013, No. 01-13/А-182
26  Narodnaya Volia and Nasha Niva Newspapers are Back to State Distribution Systems, BAJ http://baj.by/en/node/8599

http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11300095&p1=1&p5=0
http://eng.research.by/webroot/delivery/files/english/sme/business2012e.pd
http://www.svaboda.org/content/article/24777027.html
http://baj.by/en/node/8599


Title Belpost Belsayuzdruk Means of 
distribution

ARCHE.Pachatak 
magazine

Included into 2014 subscription 
catalogue

Refused distribution. Got refusals 
in 2013 under the pretext of selling 
the magazine “being financially 
unreasonable”

Belpost

Borisovskiye 
Novosti

Refused distribution since 2006. 
Returned to the subscription 
catalogues in June 2013, but 
excluded again in October 2013

Refused distribution since 2006 Editorial 
subscription, 
private shops, 
civil activists.

Hantsavitski Chas In the subscription catalogue, 
but distribution restricted to 
Hantsavichy District only

In kiosks, but distribution restricted to 
Hantsavichy District only

70% are sold 
via its own 
distribution 
network

Gazeta Slonimskaya Refused distribution since 2006. 
Applied twice in 2013 and filed 
a petition with 500 signatures 
in support, but got refused both 
times; filed a petition to the 
Presidential Administration, but 
unsuccessfully

Refused distribution since 2006. 
Applied twice in 2013 and filed 
a petition with 500 signatures in 
support, but got refused both times; 
filed a petition to the Presidential 
Administration, but unsuccessfully

Editorial 
subscription

Intex-press Refused distribution since 2006 Refused distribution since 2006 Editorial 
subscription, 
private shops

Niasvizhski Chas In the subscription catalogue, but 
distribution restricted to Niasvizh 
District only

Out. Refused in 2012; in 2013 they did 
not apply as they consider applying 
“pointless”.

Local shops

Novy Chas Refused distribution since 2006. 
In 2013 they did not apply as they 
consider applying “pointless”.

Refused distribution since 2006. 
In 2013 they did not apply as they 
consider applying “pointless”.

Editorial 
subscription, 
civil activists

Regionalnaya 
Gazeta

In the subscription catalogue, but 
distribution restricted to Minsk 
Region only

In Belsayuzdruk

SNPlus. Svobodnyie 
Novosti Plus

Refused distribution, last time 
denied services in 2012

In Belsayuzdruk

Tovarishch Refused distribution since 2006. 
They did not apply in 2013 as the 
paper is published irregularly due 
to economic difficulties

Refused distribution since 2006. They 
did not apply in 2013 as the paper is 
published irregularly due to economic 
difficulties

Civil activists

Volnaye Hlybokae Refused distribution. They 
applied in 2013, but were refused 
under the pretext of selling the 
newspaper “being financially 
unreasonable”

In local kiosks, but distribution 
restricted to 40 copies

Editorial 
subscription, 
private shops 
and markets

Table 1. The list of non-state newspapers restricted from distribution in state-run retail and subscription networks.27

27  Distributing Non-State Press in 2013, BAJ http://baj.by/en/node/22883

Belarus: Time for media reform8

ARCHE.Pachatak
http://baj.by/en/node/22883


9Belarus: Time for media reform

1.3  Online media

The internet in Belarus is developing extensively, although it cannot still boast of the same audiences 
as broadcast media. Over 4.85 m Belarusians aged over 15 access the internet (which is 12% more 
than a year ago) and over 80% of those with access go online every day. 68% of Belarus’s internet 
users go online through a high-speed broadband connection.28 The internet remains a relatively 
free domain of freedom of expression in the country, despite recent attempts by the government to 
put it under tighter control, as revealed in “Belarus: Pulling the Plug” report, produced by Index on 
Censorship in January 2013.29

Growing internet penetration and the restrictions traditional media face offline has led to a significant 
development of online news media. For instance, several independent publications that stopped 
issuing printed versions due to distribution restrictions now only exist as websites. This is the case 
with Belorusskaya Delovaya Gazeta, once one of the leaders of non-state press (http://bdg.by/), 
Salidarnasc (http://gazetaby.com/) or Khimik regional newspaper (http://ximik.info/). Online versions 
of several existent newspapers reach a larger audience that their printed versions.

In general, independent online publications enjoy significantly greater popularity among internet 
users than pro-regime websites of state-run media (see Table 2).

Place in
overall rating

Name of site Type No. of real users

16 charter97.org Independent news site 338 878

17 kp.by Russian-owned newspaper 331 382

25 naviny.by Independent news site 250 735

30 ria.ru Russian news agency 164 149

31 ctv.by Site of a state TV channel 162 737

34 utro.ru Russian news website 135 749

39 euroradio.fm Site of independent radio 109 881

42 21.by Independent news site 102 811

43 udf.by Independent news site 101 916

45 telegraf.by Independent news site 99 963

Table 2. Top 10 news websites visited by Belarusian internet users with the number of individuals in Belarus who visited them 
in November 2013. Source: Gemius, GemiusAudience 11/201330

28  Mikhail Doroshevich, Gemius, presentation at Business Internet 2013 conference http://bit.ly/1gPtx9C
29  Belarus: Pulling the Plug, Policy paper on digital challenges to freedom of expression in Belarus http://www.indexoncensorship.org/
wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
30  Gemius Audience Survey 11/2013, Gemius, http://www.audience.by

http://bdg.by
http://gazetaby.com
http://ximik.info
charter97.org
kp.by
naviny.by
ria.ru
ctv.by
utro.ru
euroradio.fm
21.by
udf.by
telegraf.by
http://bit.ly/1gPtx9C
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.audience.by


This table represents online news publications only, but does not include the news sections of larger 
internet portals. It should be noted that they are much more popular then dedicated news publications. 
For instance, the news section of the largest Belarusian portal TUT.BY is visited by about 1,000,000 
Belarusians aged over 15 monthly. News sections of major Russian portals Mail.ru and Yandex.ru 
are ranked 2nd and 3rd as sources of online news for visitors from Belarus.31

The two important trends of Belarus’s online news market are:
•	Dedicated news websites are not the most popular online destinations for Belarusians;
•	Russian websites have a significant market share in terms of Belarusian audience.

The top 20 news publications have a joint reach of no more than 25% of the total number of 
Belarusians online. If news sections of major portals are taken into consideration, this share is still 
around 45%. At the same time, Mail.ru, a Russian portal that is the most popular website among the 
Belarusian audience, has an audience share of 61.7% alone. Users appear to favour reading news 
on portals, where they can get other services and on news aggregators.

Social media sites are visited by 72.5% of Belarusian internet users, with Russian Odnoklassniki.
ru and Vkontakte leading in this group as well. Four of the six most popular websites in Belarus are 
Russian portals or services.

There are serious limitations to the development of the online news media market. This is not due to 
government restrictions, but primarily due to economic factors. The total annual volume of the online 
advertising market in Belarus in 2013 is estimated to be $10.5 million US dollars.32 Despite 50% 
growth to 2012, Belarus still has one of the lowest advertising expenditure budgets per internet user 
in Europe.33 The market is very much dominated by its leaders, including Russian media companies 
that have significant resources to expand and currently enjoy a significant market share.

Case study. State and non-state press: Different media realities

Index on Censorship in cooperation with Mediakritika.by, a Belarusian project dedicated to analysing 
and monitoring the national media landscape, conducted field research into the content published by 
state-owned and independent media (that is privately owned media that is free from political direction 
from the President and government). The research found clear differences between editorial policies 
of the media based on their ownership including the topics they cover and their approaches to 
coverage. The difference was particularly noticeable during major political campaigns, such as 
elections.

The research looked at the content of six Belarusian media outlets, analysed as presented at their 
websites in October 2013. They are two leading information agencies, state-owned BELTA and 
privately owned BelaPAN (presented online as Naviny.by), and four national newspapers, state-
owned Sovetskaya Belorussiya (SB) and Zviazda, and independent Narodnaya Volia (NV) and 
Nasha Niva (NN).

31  ТОП новостных сайтов: множественность показателей [Top news sites: multiplicity of indicators], Mikhail Doroshevich, Mediakri-
tika.by http://mediakritika.by/article/1373/top-novostnyh-saytov-mnozhestvennost-pokazateley
32  Интернет-реклама остается лидером роста на рекламном рынка [Internet ads lead the growth on advertising market], Marketing.by, 
http://marketing.by/main/market/analytics/0065301/?/
33  Chasing Western Europe. CEE online market 2012/2013, Lauris Lietavietis, Gemius, presentation at Webit, 6 November 2013 http://
files.gemius.pl/Presentations/Gemius_Webit_Istanbul_06_11

Belarus: Time for media reform10

TUT.BY
Mail.ru
Yandex.ru
Mail.ru
Odnoklassniki.ru
Odnoklassniki.ru
Mediakritika.by
Naviny.by
Mediakritika.by
Mediakritika.by
http://mediakritika.by/article/1373/top
Marketing.by
http://marketing.by/main/market/analytics/0065301
http://files.gemius.pl/Presentations/Gemius_Webit_Istanbul_06_11
http://files.gemius.pl/Presentations/Gemius_Webit_Istanbul_06_11


11Belarus: Time for media reform

The content was analysed in terms of presence of several specific topics (quantitative) and the way 
they were approached by the media (qualitative). The table below represents the number of articles 
covered or mentioned by the specified topics from the respective media outlets in October 2013:

State media Independent media

Topics BELTA SB Zviazda BelaPAN NV NN

Cooperation with Russia, 
former Soviet states and 
the Customs Union

62 39 39 63 7 14

The Baumgertner and 
Belkaliy scandal 5 - - 13 3 3

Cooperation with other 
countries, such as 
Ecuador, China, Syria, 
Chile, Cuba, Korea, Turkey

23 3 11 7 - -

Relations with the EU and 
EU countries, Eastern 
Partnership

22 4 7 42 13 18

Relations with OSCE, UN 
and other international 
bodies

9 2 6 24 3 3

Activities of civil society 
organisations and political 
opposition; human rights 
situation in Belarus

2 2 - 63 15 10

State youth policy 16 1 3 1 - 1

On the first category, the coverage of relations with states from the former Soviet Union and the 
creation of a Customs Union (between Russia, Belarus and Kazakhstan) which is part of the official 
foreign policy of Belarus, the state news agency BELTA dedicates significant coverage. BELTA also 
gives significant coverage to successful foreign policy partnerships by the Ministry of Foreign Affairs 
and countries in South-East Asia and Latin America. The state media’s significant coverage of the 
Customs Union and relations with Russia is not matched by coverage of Belarus – EU relations. 
The analysis found there was little coverage of foreign policy analysis except the opinions of state 
officials.

The independent media also pays significant attention to the Russian – Belarusian relations, but there 
is significantly more coverage of Belarusian relations with the EU and other international institutions 
and organisations. For example, the number of news items on the “eastern” and “western” vectors 
produced by BelaPAN is almost the same; BELTA pays twice more attention to ex-Soviet countries, 
Russia first of all, than to cooperation with the West.

Even more dramatic differences are noted in the way state and independent media cover domestic 
politics. Within the state media politics is associated with (and consists of little more than) the 



statements and public speeches of the President. State media outlets even have “President” as a 
separate news section. BELTA’s “President” section, for instance, had more than 80 news items on 
activities and statements of the head of the state in October 2013.

The most significant difference between the state-owned media and the privately owned media is that 
there is almost no mention of the activities of the political opposition, while the independent media 
provides significant coverage of the activities of opposition political parties but also independent 
trade unions, civil society organisations and activists.

Human rights issues or repressive measures taken by the authorities are widely covered by the 
independent media. As can be seen in the table, the state media almost entirely ignores these 
issues. While the recent scandal with Vladislav Baumgertner, the CEO of the Russian Uralkaliy 
company, who was arrested in Minsk,34 generated significant headlines in the independent media 
in Belarus – and the media in Russia as well – it was hardly covered by the Belarusian state media; 
their coverage was reduced to quotes from President Lukashenko on the matter.

There have been no visible improvements of the situation with traditional news media since 
2009 in Belarus. The state keeps dominating the broadcast media market and preserves 
tight control over printed publications. State-owned media are used as a tool for government 
propaganda, while independent socio-political press faces discrimination that limits their 
operational capacity and thus restricts the development of free and pluralistic media in the 
country. The internet re-shapes the news media market as it provides new opportunities for 
free flow of information and ideas, but its full-scale development as a free speech domain is 
hindered by economic peculiarities and attempts of state regulation. 

Belarus media landscape: Recommendations

All forms of economic discrimination against non-state independent press should be eliminated, in 
particular:

•	 independent publications should be treated equally by the state system of press distribution 
and Belposhta subscription catalogues;
•	 the state has a pro-active duty to protect and promote freedom of expression and so should 
investigate anti-competitive practices including the charging of unequal prices for paper and the 
distribution services for publications for different types of ownership.

Reforms of the Belarusian media field should be launched, including de-monopolising of the 
electronic media, introducing public service media and creating a competitive media market. The 
outline of these reforms should result from a dialogue with professional community and civil society 
of the country.

34  Uralkali chief arrest sparks potash tension, Charles Clover, Financial Times, http://www.ft.com/cms/s/0/8ef93aa2-0f38-11e3-ae66-
00144feabdc0.html#axzz2oodhvq5x

Belarus: Time for media reform12

http://www.ft.com/cms/s/0/8ef93aa2-0f38-11e3-ae66-00144feabdc0.html
http://www.ft.com/cms/s/0/8ef93aa2-0f38-11e3-ae66-00144feabdc0.html


13

Media-related legal 
framework
Despite the constitutional guarantees and international 
obligations, Belarusian laws, by-laws and practices of their 
implementation seriously restrict the media freedom. This section 
of the policy paper analyses how the Law “On Mass Media” and 
practices of its implementation have negative effects on media 
diversity, including complicated procedure of compulsory 
registration of media outlets. A case study shows how the law can 
be used to put independent newspapers on the verge of being 
closed down. The procedure of accreditation and laws on state 
secrets are also used to restrict access to information. The following 
subsections describe how criminal defamation and anti-extremist 
laws are used to chill media freedom in Belarus.

2

Belarus: Time for media reform



2.1	 Law “On mass media”

The law “On Mass Media” was adopted in 2008 and came into force on 8 February 2009,35 
despite concerns voiced by the Belarusian Association of Journalists36 and the office of the OSCE 
Representative on freedom of the media.37 Five years after the law came into force, the fears of civil 
society and international organisations have proved to be well-founded. In particular, the following 
provisions of the law have been assessed to be restrictive:

•	 new media outlets have to apply for permission to be registered, which is an impediment to 
the right of freedom of expression;
•	 the process of licensing of broadcast media is non-transparent;
•	 the process of accreditation restricts journalists’ access to information;
•	 activities of a media outlet can be suspended or cancelled on the basis of a court appeal by 
the Ministry of Information, with no regard to proportionality or freedom of expression; the process 
to cancel a broadcasting license is even simpler;
•	 the government of the country receives the right to regulate activities of “media that are 
distributed via internet”, although there is no definition of online media in the law.

Registration of media outlets

The compulsorily registration of the print media, which has a chilling effect of media freedom, is still 
used in Belarus.

Article 13 of the media law provides for obligatory registration of any printed publication with a 
circulation of more than 299 copies. The registration process in Belarus has two stages; it is necessary 
to register an editorial board as a legal entity, and then to apply for registration of a media outlet. The 
law is arbitrary and presents a barrier to new entrants to the media market.

Editors of new media outlets must have higher education and at least five years of experience as 
editor-in-chief of a registered media. This is an arbitrary provision that makes it difficult for new media 
outlets to establish themselves. There are also additional restrictions that the Ministry of Information 
imposed in its decrees No. 17 and 18 of 7 October 2009, although they are not provided for in the law. 
There is a general rule that a company that is a unitary enterprise can be registered at its founder’s 
home address. Editorial boards of mass media that are unitary enterprises don’t have such right as 
the Ministry of Information demands them to have separate offices in non-residential premises.38

In 2010-2012 the Ministry of Information issued 105 refusals to register new media outlets. “These 
are not draconian measures. We have the media law; we have always acted and will continue to act 
within the framework of this law,” commented Aleh Praliaskouski, the Minister of Information.39

35  Law of the Republic of Belarus “On Mass Media” http://law.by/main.aspx?guid=3871&p0=H10800427e
36  Юристы БАЖ подготовили замечания к законопроекту о СМИ [BAJ lawyers prepared commentary to draft media law] http://baj.
by/ru/node/9563
37  Comments on the draft law of the Republic of Belarus “On the mass media”, OSCE Office of the Representative on freedom of the 
media http://www.osce.org/fom/32599
38  Постановление Министерства информации от 7 октября 2009 № 18 [Decree f the Ministry of Information No.18, 7 October 2009] 
http://mininform.gov.by/_modules/_cfiles/files/Postanovlenie_MI_n_18_ot_07.10.2009.doc
39  Мининформ Беларуси за 2010-2012 годы направил 105 отказов в регистрации СМИ [Belarus Mininform issued 105 refusals for 
media outlet registration in 2010-2012], BELTA http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-Belarusi-za-2010-2012-gody-napravil-
105-otkazov-v-registratsii-SMI_i_623567.html

Belarus: Time for media reform14

http://law.by/main.aspx?guid=3871&p0=H10800427e
http://baj.by/ru/node/9563
http://baj.by/ru/node/9563
http://www.osce.org/fom/32599
http://mininform.gov.by/_modules/_cfiles/files/Postanovlenie_MI_n_18_ot_07.10.2009.doc
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-Belarusi-za-2010-2012-gody-napravil-105-otkazov-v-registratsii-SMI_i_623567.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-Belarusi-za-2010-2012-gody-napravil-105-otkazov-v-registratsii-SMI_i_623567.html


15Belarus: Time for media reform

Newspapers with a circulation of less than 300 copies are not obliged to register, but their activities 
are also regulated and controlled by the state. Each publication with a circulation of more than 
ten copies has to send at least five copies to state regulatory bodies according to “an obligatory 
mailing list.” Moreover, state bodies, first of all public prosecutors’ offices, demand such small-
circulation publication to register as legal entities, thus obliging them to rent offices, pay taxes and 
employ editors according to the rules of the Ministry of Information. On several occasions the local 
prosecutors’ offices has issued warnings to publishers of such small-circulation media.40 These 
restrictions contradict the approach set out by the United Nations Human Rights Committee that 
stated that the requirements for the obligatory registration for small-circulation publications that are 
not issued on a regular basis is excessive; it has chilling effect of freedom of expression and it cannot 
be justified in a democratic society.41

Suspension and closing down of media outlets

Possibility of suspension and closure of media outlets is still a major problem despite changes in 
the law. The previous media law provided for a possibility to close down a media outlet by a court 
decision if the media violated Article 5 of the law at least twice within a year. Article 5 of the media law 
contained a list of ten particular violations that could lead to a court appeal against a media outlet.

In the new Law “On Mass Media” this article is omitted, but this is not necessarily an improvement. 
On the contrary, Article 51 of the present media law allows for the closing down of any media outlet 
after any two (or, in some cases, even after one) warning, issued by the Ministry of Information or a 
prosecutor’s office, for any infringement, even a minor one.

In 2010-2012 the Ministry of Information issued 180 official warnings to mass media;42 two of them, 
Narodnaya Volia and Nasha Niva, were on the verge of being closed down. The Ministry withdrew its 
claims, but the legal framework that allows closing media outlets down is still in place.

Case study: Appeals against Narodnaya Volia and Nasha Niva 

In 2011 the Ministry of Information appealed to the Supreme Economic Court with a legal claim to 
close down two leading independent newspapers Narodnaya Volia and Nasha Niva.

Prior to the appeal the Ministry issued three warnings to Nasha Niva. Two of them were issued for 
articles over the reaction of the Belarusian authorities to a Russian documentary called “God Batska” 
(a reference to the title of Francis Ford Coppola’s Godfather movie and a Belarusian word “batska” 
meaning “father”), where President Lukashenko was criticised. The film was broadcast by the Russian 
NTV television channel in 2010-2011 to considerable public interest. One more warning was issued for 
an article about a bomb blast in the Minsk underground on 11 April 2011; according to the Minister Aleh 
Praliaskouski, the reason for the warning was “improper coverage of the bombing.” 43

40  Маланакладная газета «Брама» атрымала папярэджанне з пракуратуры [Brama small-circuation publication warned by pros-
ecutor’s office], BAJ http://www.baj.by/be/node/2749
41  Vladimir Petrovich Laptsevich v. Belarus, Communication No. 780/1997, 
U.N. Doc. CCPR/C/68/D/780/1997 (2000) http://www1.umn.edu/humanrts/undocs/session68/view780.htm
42  Мининформ Беларуси за 2010-2012 годы направил 105 отказов в регистрации СМИ [Belarus Mininform issued 105 refusals for 
media outlet registration in 2010-2012], BELTA http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-Belarusi-za-2010-2012-gody-napravil-
105-otkazov-v-registratsii-SMI_i_623567.html
43  Мининформ ходатайствует о закрытии двух газет из-за некорректного освещения в них теракта в минском метро [Ministry 
of Information solicits for closing down of two newspapers for improper coverage of Minsk metro bombings], BELTA http://www.belta.
by/ru/all_news/society/Mininform-xodatajstvuet-o-zakrytii-dvux-gazet-iz-za-nekorrektnogo-osveschenija-v-nix-terakta-v-minskom-
metro_i_552668.html

http://www.baj.by/be/node/2749
http://www1.umn.edu/humanrts/undocs/session68/view780.htm
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-Belarusi-za-2010-2012-gody-napravil-105-otkazov-v-registratsii-SMI_i_623567.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-Belarusi-za-2010-2012-gody-napravil-105-otkazov-v-registratsii-SMI_i_623567.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-xodatajstvuet-o-zakrytii-dvux-gazet-iz-za-nekorrektnogo-osveschenija-v-nix-terakta-v-minskom-metro_i_552668.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-xodatajstvuet-o-zakrytii-dvux-gazet-iz-za-nekorrektnogo-osveschenija-v-nix-terakta-v-minskom-metro_i_552668.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-xodatajstvuet-o-zakrytii-dvux-gazet-iz-za-nekorrektnogo-osveschenija-v-nix-terakta-v-minskom-metro_i_552668.html


Narodnaya Volia received four official warnings before the appeal. The last one was issued for an 
article called “Goebbels-TV is on air” and was a critique of a highly sensationalist documentary 
broadcast by state television about events after the presidential election of 19 December 2010 in 
Minsk that accused the opposition of organising mass riots.44

The newspapers appealed against the warnings and a court examination of their cases was 
postponed. While it was on hold, on 6 July 2011 the Ministry of Information issued one more warning 
to each of the two newspapers stating that Nasha Niva did not publish its subscription index in a 
single issue and that Narodnaya Volia had printed the wrong number of issues.

In July 2011 the Ministry of Information withdrew its court appeals to close the newspapers down. 
The decision to withdraw the appeal was arguably due to the significant public response to the 
case, including reactions from the international community. It is worth mentioning, that Narodnaya 
Volia and Nasha Niva were the two independent newspapers that were returned to the state press 
distribution systems in 2008; at that time it had been presented as a step forward by the authorities 
of Belarus in order to normalise their relations with the EU.

Despite the court appeals against the newspapers being withdrawn, each of the publication was fined 
14 m roubles (about £1,800) for violation of Article 22.9 of the Administrative Code (“violation of the 
media legislation by a mass media outlet iteratively within a year after a previous written warning”).45

 

Regulation of online media

While online media in Belarus are able to operate relatively freely, the authorities of the country 
reiterate their commitment to introduce tougher regulation for information websites to duplicate 
restrictions media face offline. It already resulted in restricting the access to several independent 
news websites that are included in an official black list. 

44  Говорит и показывает «Геббельс-ТВ» [Goebbels-TV is on air], Sviatlana Kalinkina, Narodnaya Volia http://bit.ly/1bv9dml
45  Belarus: Two independent newspapers fined, Marta Cooper, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2011/08/bela-
rus-two-independent-newspapers-fined/

Belarus: Time for media reform16

The Minister of Information 
Aleh Praliaskouski talks 
to independent journalists 
who staged a flash mob 
in support of Narodnaya 
Volia and Nasha Niva 
newspapers during Media 
in Belarus exhibituion in 
Minsk, 4 May 2011
(image: photo.bymedia.net)

http://bit.ly/1bv9dml
http://www.indexoncensorship.org/2011/08/belarus
http://www.indexoncensorship.org/2011/08/belarus
photo.bymedia.net


17Belarus: Time for media reform

Articles 11 and 17 of the media law provide for the registration of “mass media that are distributed 
via the internet global computer network” while giving space for the Council of Ministers to develop 
particular regulations.  At the same time, the law provides no definition of online media. No 
governmental decree on the regulation of online media has ever been actually published, despite 
the law being in force for five years.

The current definition in the law allows the government to in theory consider many different types 
of websites as “mass media that are distributed via the internet global computer network”; including 
corporate websites that publish updates and personal blogs. Presidential Decree No. 60 (“On the 
Measures to Improve the Use of the National Segment of the Internet Network”), signed on 1 February 
2010, marked a new set of challenges to online free speech.

About 20 different by-laws and governmental decrees have been adopted since to regulate the 
implementation of different provisions of the Decree No. 60. None of them specifically addresses 
online media outlets, but they influence activities of Belarusian websites. In particular, the present 
legislation provides for the following regulations:

•	 all Belarusian websites that provide services to citizens of Belarus must be moved to the 
national .by domain zone and be physically hosted on servers, located in the country;
•	 customers of internet cafes are obliged to register and present their passports before they 
can go online;
•	 internet service providers must identify all internet connections and store data about their 
customers and websites they visit; ISPs are also obliged to install technical system for search 
and surveillance in the internet, System for Operative Investigative Activities (SORM), that the 
police and security services officers have access to;
•	 “lists of limited access” of websites are introduced; the sites on the list are banned from 
access from computers at state bodies, educational institutions, public libraries, etc.

Governmental regulation of online media may be introduced in the near future. According to Belarus’s 
Deputy Information Minister Dzmitry Shedko, “the most influential Belarusian websites may be given 
the mass media status.” The Deputy Minister stated in November 2013 a working group had been 
set up to address this issue. The ministry is taking a restrictive approach to regulation of online 
media. Only representatives of government agencies have been included in the working group. The 
Deputy Minister has argued the regulations are a necessity to make “the most popular and influential 
websites accountable for distributing any kind of information”, including a possibility of revocation of 
registration for breaking the regulations.46

As Mr. Sedko reiterated in his letter to Index in November 2013, “at the moment the Ministry of 
Information is considering the issue in detail in order to elaborate an optimal decision to be suggested 
to the Council of Ministers.”

Independent media experts have noted that the proposals will not create additional opportunities 
for the journalists of online publications. In line with the practice of the current law, the regulation 
seems to be intended to introduce additional responsibilities for online media outlets to restrict their 
coverage in a similar manner to that of the printed press.47

46  Mass media status for popular Belarusian websites debated, BELTA http://news.belta.by/en/news/society/?id=732965
47  A. Bastunets: ‘There are more cons than pros in the on-line media registration’, BAJ http://baj.by/en/node/22963

http://news.belta.by/en/news/society/?id=732965
http://baj.by/en/node/22963


Possible media law reforms

The authorities of the country have been quite reluctant to discuss or implement recommendations 
on reforms of media-related legislation. Nor have there been changes to the implementation of 
the law to bring the practices of public bodies in line with international standards. In particular, the 
country’s officials have stated they do not recognise the mandate of the UN Special Rapporteur on 
the situation of human rights in Belarus, Miklós Haraszti, and will not cooperate with him.48

Dunja Mijatović, the OSCE Representative on Freedom of the Media, was able to make an official 
visit to Minsk in June 2013 and welcomed “the readiness of the authorities to intensify dialogue and 
co-operation with her office on much needed improvement of the media freedom situation.”49 Still, 
the analysis presented in this policy paper shows the overall developments in the media field are no 
more positive than a few years ago. The authorities of Belarus show little sign of wishing to discuss 
reforms of the media field with civil society. Attempts by the Belarusian Association of Journalists to 
apply to the Standing Commission on human rights, national relations and mass media of the House 
of Representatives of the National Assembly to hold an open and public discussion on media-related 
laws and their implementation in Belarus were rejected. As was BAJ’s proposal to the national 
parliament to discuss reform of the media law with international experts, in particular the OSCE.50

Andrei Naumovich, the Chair of the Standing Commission, replied to BAJ on 15 February 2013, 
that all the suggestions were “considered in detail with the Ministry of Information.” According to 
the Ministry, “at present the Law ‘On Mass media’ functions stably, it allows solving current practical 
problems in activities of mass media, and fosters the advancing development of information field of 
the country.”  Mr. Naumovich informed BAJ the Parliamentary Commission “considers initiating of 
amendments to the media laws to be unreasonable.”51

Index on Censorship approached the Ministry of Information of Belarus in October and November 
2013 to discuss media reform. The Ministry did not reply to a request for a meeting in Minsk. 
The Ministry responded in a letter with Dzmitry Shedko, Deputy Minister, stating that the Ministry 
“conducts systematic analysis and monitoring” of implementation of media-related legislation in the 
country; it also “considers suggestions of citizens and legal entities on these issues” and “initiates 
amendments in the media law, when necessary” though gave no specific examples of this. In January 
2014 Usevalad Yancheuski, the Head of the Principle Ideological Department of the Presidential 
Administration, informed BAJ that the Ministry of Information “is requested to invite representatives 
of journalistic organisations” to be involved in the work on possible amendements to the Media Law, 
but it has led to no particular steps so far.

2.2	 Accreditation and state secrets laws as means of restriction of access to 
information

There are various ways in which access to information for journalists is restricted in Belarus. The main 
two of them are the accreditation of journalists and the use of secrecy laws.

48  EU and Belarus: Change the black list, keep the deadlock, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2013/11/eu-
belarus-change-black-list-keep-deadlock/
49  OSCE representative welcomes enhanced media freedom dialogue with Belarus, urges improvements, OSCE http://www.osce.org/
fom/102341
50  http://baj.by/sites/default/files/article-pdf/to_the_chairperson_of_the_permanent_commission.pdf
51  Belarusian Authority Decides that Law on Mass Media is Good as It Is, BAJ http://baj.by/en/node/19654

Belarus: Time for media reform18

http://www.indexoncensorship.org/2013/11/eu
http://www.osce.org/fom/102341
http://www.osce.org/fom/102341
http://baj.by/sites/default/files/article-pdf/to_the_chairperson_of_the_permanent_commission.pdf
http://baj.by/en/node/19654


19Belarus: Time for media reform

The procedure of accreditation is understood by state bodies as a permission they are entitled to grant – 
or to reject – to a journalist for receiving official information from them. 

Additional barriers to access to information are created by the laws on state secrets and state service. 
These laws contain vague and broad definitions of data that can be declared a state secret. More than 
60 different state bodies and institutions have the right to attribute certain information to be a state 
secret; the list of organisations includes the Ministry of Information, the Ministry of Culture, the Ministry 
of Education, the National State Television and Radio Company and regional authorities (Regional 
Executive Committees). Loosely-defined provisions in these laws allow for the restriction of access to 
information of public interest by labelling certain data as a “state secret”.

2.3	 Criminal defamation

Criminal defamation is chilling to freedom of expression. A prison sentence may lose a journalist 
their job, while a criminal record may make them unemployable in the future. Belarus continues 
to criminalise defamation, even though the UN special rapporteur on freedom of expression 
has called for its decriminalisation.52

Six articles of the Criminal Code provide for criminal liability for libel and defamation, while 
offering additional protection to state officials, including the president of the country. These 
articles have been used against journalists. In July 2011 the journalist Andrzej Poczobut 
received a three-year suspended jail sentence for libelling the president.53 A year later he 
faced similar charges again. The journalist spent ten days in detention in June 2012. In 2013 
the new criminal case against him was cancelled and all charges were dismissed.54

A criminal case against the journalist Mikalay Petrushenka was initiated in 2012. He was 
charged with insult of a state official; his article for Nash-dom.info website allegedly contained 

52  Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, United Nations 
Human Rights Council
53  Belarus: Journalist convicted of defaming Lukashenko loses appeal, Alice Purkiss, Index on Censorship http://www.indexoncensor-
ship.org/2011/09/belarus-journalist-convicted-of-defaming-lukashenka-loses-appeal/
54  Guilty of calling Europe’s last dictator a dictator, Andrei Bastunets, Index on Censorship http://uncut.indexoncensorship.org/2012/10/
guilty-of-calling-europes-last-dictator-a-dictator/

Action in support of  
Andrzej Poczobut in 

front of the court in 
Hrodna, June 2011

(image: Siarhei Balai)

Nash-dom.info
http://www.indexoncensorship.org/2011/09/belarus
http://www.indexoncensorship.org/2011/09/belarus
http://uncut.indexoncensorship.org/2012/10/guilty
http://uncut.indexoncensorship.org/2012/10/guilty


“public insult” of a deputy head of Orsha local authority. Linguistic experts who analysed the 
text found no insulting words or expressions there; the case was dropped in October 2012.

Belarusian law provides not only for criminal, but also administrative and civil liability for defamation. 
It can be noted as a positive development that in recent years there have been no administrative 
or civil libel cases against media or journalists were initiated by Belarusian officials.

2.4.	 Anti-extremism laws used to put pressure on media and journalists

Anti-extremist legislation has been used in Belarus to curtail media freedom. The current law “On 
counteraction to extremism” came into force in 2007. It contains vague and ambiguous definitions of 
terms “extremism” and “extremist materials” that allow for its arbitrary implementation.

On 10 January 2011 the Ministry of Information cancelled the broadcasting license of Avtoradio for 
distribution of information that the ministry considered “public appeals for extremist activity” after the 
authorities broadcast an election appeal by opposition candidate Andrei Sannikov during the 2010 
presidential elections. The appeal contained the phrase “the fate of the country is determined not 
in a kitchen, but on the square” a phrase the authorities deemed as an appeal to extremism.55 All 
attempts of Avtoradio to appeal against the decision were unsuccessful.

In October 2012 the authorities started a full-scale tax inspection of ARCHE magazine. The 
Department of Financial Investigations blocked bank accounts of the magazine, thus making its 
further issuing impossible.56 In two pieces shown by state television Valery Bulhakau, the editor of 
ARCHE, was in fact accused of “dissemination of extremist literature”. That slander campaign forced 
Bulhakau to temporarily leave the country. Later the case was dropped.

41 copies of Belarus Press Photo album was confiscated on 12 November 2012 by Belarusian 
customs officers on the border between Belarus and Lithuania. The KGB, State Security Committee, 
appealed to court with a request to consider the album to be “extremist material”. According to the 
KGB, the photos “reflect only negative aspects of life of the Belarusian people with authors’ personal 
insinuations” and thus they “humiliate citizens of Belarus” and “belittle the authority of the state power.” 
The publication that contained the best press photos by Belarusian photo reporters was considered 
extremist by Ashmiany District court on 18 April 2013; all the confiscated copies of the album were 
destroyed. In September 2013 the Ministry of Information cancelled the publishing license of Lohvinau 
Publishing House that was a publisher of Belarus Press Photo album. The publisher appealed against 
the decision, but in November 2013 the Supreme Economic Court of Belarus upheld the decision by 
the Ministry of Information to cancel the licence of the Lohvinau Publishing House.

Other laws are also used to persecute journalists for their legitimate professional activities. In August 
2012 Anton Suriapin, a journalism student, was charged with assisting an illegal crossing of the 
Belarusian border. He had posted photos on his blog of teddy bears dropped by parachute over Belarus 
by a Swedish PR firm to protest over the lack of media freedom in the country.57 He was arrested and 
detained by the KGB for more than a month, but later released. On 29 June 2013 the KGB announced 
that a criminal case against Anton Suriapin was dropped, and he was cleared of all charges.

55  Belarus: radio station closed, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2011/01/belarus-radio-station-closed/
56  Belarus: Lukashenko launches attack on last intellectual outpost, Yanina Melnikava, Index on Censorship http://uncut.indexoncen-
sorship.org/2012/11/lukashenko-launches-attack-arche/
57  Belarus declares war on teddy bears, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2012/07/belarus-declares-war-on-
teddy-bears/

Belarus: Time for media reform20

http://www.indexoncensorship.org/2011/01/belarus
http://uncut.indexoncensorship.org/2012/11/lukashenko
http://uncut.indexoncensorship.org/2012/11/lukashenko
http://www.indexoncensorship.org/2012/07/belarus


21Belarus: Time for media reform

Recent years have seen no improvements of the media-related legislation in Belarus, despite 
continuous calls for reforms from civil society of the country and international community. The 
media law remains restrictive; it fails to foster the development of pluralistic and independent 
news media through a complicated procedure of compulsory registration of new media outlets 
and possibilities for the state to close down existing media even for minor infringements. The 
authorities clearly look into expanding the restrictive regulation to online news media, while 
access to some independent websites is already restricted in Belarus. The procedures of 
journalists’ accreditation and laws on state secrets are used to restrict access to information. 
Criminal defamation and anti-extremist laws are used to curtail free speech. Despite the recent 
talks between Belarus’s Foreign Ministry and the Office of the OSCE Representative on Freedom 
of the Media, the authorities of the country remain reluctant even to discuss any possible legal 
reforms of the media field with civil society.

Media-related legal framework: Recommendations

The Law of the Republic of Belarus “On Mass Media” must be reformed, in particular:
•	 to secure independent self-regulation of journalism, allowing reporters of both online and 
offline news media, including freelance journalists, to operate freely;
•	 registration procedures for new media outlets should be simplified to lift all the artificial 
restrictions for entering the media market;
•	 a possibility of extrajudicial closing down of media should be eliminated; the Ministry of 
Information should not have the authority to impose sanctions on media, including initiating of 
cases of closure of media outlets.

Six articles of the Criminal Code providing for criminal liability for defamation should be abolished:
•	 Article 188 “Libel”
•	 Article 189 “Insult”
•	 Article 367 “Libel in relation to the President of the Republic of Belarus” 
•	 Article 368 “Insulting the President of the Republic of Belarus” 
•	 Article 369 “Insulting the representative of the authorities”
•	 Article 369–1 “Discrediting the Republic of Belarus”

Equal and full access to information should be ensured for all journalists of both online and offline 
media. The institute of accreditation should not be used to restrict the right to access information. 
In particular, the existing ban for cooperation with foreign media without an accreditation should be 
lifted as it contradicts the Constitution of Belarus and its international commitments in the field of 
freedom of expression.

Several provisions of the Presidential Decree No 60 of 1 February 2010 on regulating the internet 
should be dropped in line with the recommendations in ‘Belarus: Pulling the Plug’, along with various 
other edicts related to the implementation of the decree. In particular, owners of websites should 
be free to register them at any domain and host them in any country. News websites should not be 
black-listed and blocked.



Physical safety of 
journalists
One of the greatest chills on the freedom of expression in 
Belarus is the disappearance, murder, suspicious suicide and 
impunity against media workers that has demonstrated the 
very real physical risks that those who practice independent 
journalism in Belarus face. Since the beginning of Alexander 
Lukashenko’s presidency, a number of journalists have been 
murdered or died in suspicious circumstances to considerable 
international condemnation. Journalists today inside Belarus 
still face physical violence and threats. A number of high profile 
journalists have fled the country to protect their personal safety. 

Belarus: Time for media reform22

3



23Belarus: Time for media reform

No progress has been made on investigation of cases of deaths of the journalists Dzmitry Zavadski 
(disappeared on 7 July 2000), Veranika Charkasava (brutally murdered on 20 October 2004), Vasil 
Hrodnikau (found dead on 18 October 2005), Aleh Biabenin (found dead on 3 September 2010).58 
The public still has no clear answers over the circumstances of their deaths, nor have any of the 
perpetrators of these crimes been brought to justice. Zavadski’s body has never been found and 
instigators of his murder has never been identified and tried; Charkasava’s murderer has never 
been found and investigation into the case was suspended;59 details of Hrodnikau’s and Biabenin’s 
cases60 have led their family and colleagues to question official results of investigations. The 
European Parliament has called for a full investigation into Biabenin’s death.61

“As long as even one journalist is prosecuted or intimidated for critical speech, the whole media 
community feels threatened and the chilling effect remains,” said the OSCE Representative on 
Freedom of the Media, Dunja Mijatović, during her official visit to Minsk in June 2013.62 Unfortunately, 
physical violence against journalists and preventing them from conducting of their professional 
duties have become one of the major concerns over the past several years in Belarus.

3.1	 Detentions of journalists

The Constitution of Belarus grants any citizen the right to gather and impart information. Moreover, 
Article 34 of the Law “On Mass Media” provides for the right of a journalist to be present “in the 
area of armed conflicts or emergencies, mass actions, in places of other socially important events 
and transmit information from there.”

Despite of these legal provisions, the arbitrary detention of journalists and the interference into 
their professional activities continues unabated, especially during street actions by civil society and 
the opposition. For instance, at least 24 journalists were detained and at least 21 were attacked 
and injured by the riot police on 19 December 2010 in Minsk while they covered a major rally by the 
opposition in Independence Square that protested against the results of the presidential election.63 

Monitoring by the Belarusian Association of Journalists noted at least 265 cases of the detention 
of journalists in Belarus in 2011-2013.

In 2011 there were 160 of such cases, and at least seven instances of use of physical violence by the 
police against journalists. The most significant number of detentions happened during the summer of 
2011, during peaceful street actions organised by the Revolution through Social Networks movement.64 
At least 103 instances of detentions of journalists across the country were noted. The arrests were 
brutal; the police prevented reporters from filming the rallies, in some cases by using excessive force 
and damaging journalists’ professional equipment. At least 22 journalists who were detained while 
covering the actions were summoned to courts for alleged “participation in unsanctioned actions”, 13 
of them served actual administrative arrests, and the rest were sentenced to fines.

58  Unsolved cases, Belarussian Association of Journalists http://baj.by/en/scandals
59  Investigation into Veranika Charkasava Case Suspended, BAJ http://baj.by/en/node/22632
60  Suspicions over ‘suicide’ of Belarus activist Aleh Byabenin, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2010/09/belarus-
aleh-byabenin/
61  European Parliament urges full probe into Belarusian journalist’s death, RIA Novosti http://en.rian.ru/exsoviet/20100906/160479511.html
62  OSCE representative welcomes enhanced media freedom dialogue with Belarus, urges improvements, OSCE http://www.osce.org/
fom/102341
63  Lists of journalists and BAJ members beaten and detained in Minsk, BAJ http://www.baj.by/en/node/8896
64  Belarus protesters rally on the web, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2011/07/belarus-protesters-rally-on-the-web/

http://baj.by/en/scandals
http://baj.by/en/node/22632
http://www.indexoncensorship.org/2010/09/belarus
http://en.rian.ru/exsoviet/20100906/160479511.html
http://www.osce.org/fom/102341
http://www.osce.org/fom/102341
http://www.baj.by/en/node/8896
http://www.indexoncensorship.org/2011/07/belarus


In 2012, 60 cases of detention of journalists, distributors of non-state press and social media 
activists were noted. In most cases the detentions lasted for 2-3 hours only, but in several cases 
they led to fines and detention for up to 15 days. At least 13 journalists received official warnings of 
prosecutors’ offices in 2012; most of them were warned for cooperation with foreign media without 
accreditation. At least four journalists were summoned for interrogation by the KGB.

In 2013 45 instances of journalists’ detentions have been noted as of November. Four of them 
led to administrative arrests of 3 to 12 days each. Prosecutors’ offices issues at least eight official 
warnings to journalists for their activities.

Leaders of the Belarusian Association of Journalists, Zhanna Litvina and Andrei Bastunets, met 
the head of Minsk city police Aliaksandr Barsukou on 23 October 2013 to discuss the issue of the 
police interference in journalists’ professional activities.65 During the meeting Mr. Barsukou noted 
the number of detentions of journalists decreased in comparison with 2011-2012. Just a week after 
the meeting, seven journalists were detained by the police in Minsk while covering the Mourning 
Marathon, an event to commemorate victims of Stalin’s repressions.66

3.2	 Travel restrictions

Several journalists and media experts were banned for travelling abroad by the authorities of the 
country in 2012. It became a new form of pressure on independent media community.

Zhanna Litvina, the Chairperson of the Belarusian Association of Journalists, Andrei Dynko, the 
editor of Nasha Niva newspaper, and Mihas Yanchuk, a representative of Belsat TV channel, were 
denied the right to leave the territory of the country. Ms. Litvina was not allowed out at the Minsk 
National Airport; Dynko and Yanchuk were forced to leave trains on the border with Lithuania and 
Poland respectively by Belarusian border guards.67 No legal grounds for such restrictions were 
provided; the ban was lifted only in September after appeals of the persons affected to courts. 
Officers of the Department of Citizenship and Migration explained the situation by a technical 
software glitch. It is noteworthy that the alleged software glitch disproportionately affected 
independent journalists, opposition leaders and civil society activists.

3.3  Restrictions of activities of foreign correspondents

The authorities of the country use different methods to restrict the distribution of information about 
the internal situation in Belarus abroad. Reporters that work for Belsat TV channel and Radio 
Racyja, a media operator based in Poland that broadcasts in the Belarusian language, have 
both been refused official accreditation to operate within Belarus. European broadcasters have 
also been affected. In March 2012 camera crews of SVT (Sweden) and TV3 (Estonia) television 
channels were detained in Minsk, despite both having being officially accredited in Belarus.68

Several foreign journalists faced obstacles during the parliamentary elections in Belarus in 

65  Кіраўніцтва БАЖ сустрэлася з начальнікам сталічнай міліцыі [BAJ leaders met head of Minsk police], BAJ http://baj.by/be/
node/22639
66  Journalists Detained on the Day of Commemorating Victims of Stalinist Repressions, BAJ http://baj.by/en/node/22701
67  Belarus bans journalists and activists from travelling, Index on Censorship http://www.indexoncensorship.org/2012/03/belarus-travel-ban/
68  Estonian journalists detained by Belarusian police while shooting a program, BAJ http://baj.by/en/node/11439

Belarus: Time for media reform24

http://baj.by/be/node/22639
http://baj.by/be/node/22639
http://baj.by/en/node/22701
http://www.indexoncensorship.org/2012/03/belarus
http://baj.by/en/node/11439


25Belarus: Time for media reform

September 2012. 350 foreign reporters were officially accredited to cover the elections, but four 
journalists from Germany and Sweden were not allowed in the country as they were denied 
entry visas. Two more Swedish journalists, Erik Von Platen and Gustaff Andresson, had to spend 
16 hours at the Minsk International Airport before their accreditation was confirmed and their 
visas were issued. It is unclear as to the criteria the authorities apply to issue visas for foreign 
correspondents.

On the same day, 21 September 2012, Amos Roberts, Australian SBS TV journalist, was searched 
at the customs of the Minsk airport at 2.30 as he was trying to leave Belarus after a week of 
legitimate work in the country. His professional equipment was confiscated; the procedures of a 
search and confiscation were not followed.69 The journalist was allowed to leave the country only 
the following day, but his equipment was returned to him only one year later, in October 2013.70

Physical safety of journalists and impunity remain serious problems that have a chilling 
effect of media freedom in Belarus. The most acute issue nowadays is police interference 
with journalistic activities and arbitrary detentions of reporters that cover mass street 
actions. At least 265 cases of the detention of journalists in Belarus in 2011-2013 are noted. 
The police chiefs are reluctant to recognise and address the problem, despite constant 
calls from the professional organisations in the country and international community.

Physical violence against journalists: Recommendations

The practice of arbitrary detention of journalists, including those that cover street actions, should 
be immediately stopped.
  
All cases of interference of the police and other state officials into legitimate journalistic activity 
should be investigated, and those responsible should be brought to account.

69  Australian journalist is free, but his equipment is confiscated, BAJ http://baj.by/en/node/17565
70  Беларускія мытнікі вярнулі “аўстралійскае” абсталяванне і плюшавага мішку [Belarusian customs returned Australian equipment 
and teddy bear], BAJ http://baj.by/be/node/22711

http://baj.by/en/node/17565
http://baj.by/be/node/22711


Conclusions and 
recommendations
This policy paper looked into the developments with the media freedom situation in Belarus in 
2010-2013 taking into consideration the particular benchmarks set by the “For Free and Fair Media 
in Belarus” report, prepared by the fact-finding mission of international press freedom and media 
development organisations, including Index on Censorship, in Belarus in September 2009.

Analysis shows there have been no visible improvements of the media freedom situation during 
inrecent years. The state continues to dominate the broadcast media market and preserves 
tight control over printed publications. State-owned media are used as a tool for government 
propaganda, while the independent socio-political press faces discrimination. The internet re-
shapes the news media market as it provides new opportunities for free flow of information and 
ideas, but its full-scale development as a free speech domain is hindered by economic peculiarities 
and attempts of state regulation.

Despite continuous calls for reforms from Belarusin civil society and the international community, 
media-related legislation remains restrictive and fails to foster the development of pluralistic and 
independent news media in Belarus. Other laws, such as defamation articles of the Criminal Code, 
anti-extremist or state secrets legislation are also used to curtail media freedom, restrict access to 
information and prosecute journalists. Despite the recent talks between Belarus’s Foreign Ministry 
and the Office of the OSCE Representative on Freedom of the Media, the authorities of the country 
remain reluctant to discuss any possible legal reforms of the media field with civil society and 
professional community.

Physical safety of journalists and impunity remain serious problems that have a chilling effect of 
media freedom in Belarus. The most acute issue  is police interference with journalistic activities 
and arbitrary detentions of reporters during mass street actions.

As Belarus remains one of the least free places in Europe for journalists and the media to 
operate, immediate reforms of the Belarus media field should be launched to end harassment 
and persecution of reporters, and eliminate excessive state interference in media freedom.
The European Union and other international institutions must place the issue of media freedom 
on the agenda of any dialogue with the Belarusian authorities to demand genuine reforms of 
the media for the country to live up to its international commitments in the field of freedom of 
expression.

Index on Censorship believes changes are needed to bring the Belarusian media-related 
legislation and practices of its implementation in line with the Constitution of the country and its 
international commitments.

Reforms of the Belarusian media field should be launched, including de-monopolising of the 
electronic media, introducing public service media and creating a competitive media market. 
The outline of these reforms should result from a dialogue with professional community and civil 
society of the country.

Belarus: Time for media reform26



The practice of arbitrary detention of journalists, including those that cover street actions, should 
be immediately stopped. All cases of interference of the police and other state officials into 
legitimate journalistic activity should be investigated, and those responsible should be brought to 
account.

All forms of economic discrimination against non-state independent press should be eliminated, in 
particular:

•	 independent publications should be treated equally by the state system of press distribution 
and Belposhta subscription catalogues;
•	 the state has a pro-active duty to protect and promote freedom of expression and so should 
investigate anti-competitive practices including the charging of unequal prices for paper and the 
distribution services for publications for different types of ownership.

The Law of the Republic of Belarus “On Mass Media” must be reformed, in particular:
•	 to allow for independent self-regulation of journalism allowing reporters of both online and 
offline news media, including freelance journalists, to operate freely;
•	 registration procedures for new media outlets should be simplified to lift all the artificial 
restrictions for entering the media market;
•	 a possibility of extrajudicial closing down of media should be eliminated; the Ministry of 
Information should not have the authority to impose sanctions on media, including initiating of 
cases of closure of media outlets.

Six articles of the Criminal Code providing for criminal liability for defamation should be abolished:
•	 Article 188 “Libel”
•	 Article 189 “Insult”
•	 Article 367 “Libel in relation to the President of the Republic of Belarus” 
•	 Article 368 “Insulting the President of the Republic of Belarus” 
•	 Article 369 “Insulting the representative of the authorities”
•	 Article 369–1 “Discrediting the Republic of Belarus”

Equal and full access to information should be ensured for all journalists of both online and offline 
media. The institute of accreditation should not be used to restrict the right to access information. 
In particular, the existing ban for cooperation with foreign media without an accreditation should be 
lifted as it contradicts the Constitution of Belarus and its international commitments in the field of 
freedom of expression.

Several provisions of the Presidential Decree No 60 of 1 February 2010 on regulating the internet 
should be dropped in line with the recommendations in ‘Belarus: Pulling the Plug’ policy paper, 
along with various other edicts related to the implementation of the decree. In particular, owners 
of websites should be free to register them at any domain and host them in any country. News 
websites should not be black-listed and blocked.

27Belarus: Time for media reform



© Index on Censorship 2014  
www.indexoncensorship.org

www.indexoncensorship.org

