6 October 2015

Europe’s journalists subjected to
Increasing levels of harassment

Journalists and media workers in Turkey, Hungary and the Balkans are
facing increased hostility as they do their jobs, according to a survey
of the verified incidents reported to Index on Censorship’s

project.

Since May 2014, Index on Censorships Mapping Media e 3 e
Freedom project has been documenting media violations v o
throughout the European Union, including candidate and 9 o
neighbouring countries. The project is an interactive plat- &% o -_ﬁJ
form that allows the reporting, mapping and monitoring of = Q - @ g 6 e @
threats to media freedom. Mapping Media Freedom is run O fn i OB
in partnership with the European Federation of Journalists f @ O

. o OO0 o
and Reporters Without Borders, and is partially funded by D 0 g : S
the European Commission. The over 1,000 violations that a‘ja (4] D O o e
have been recorded so far have exposed the dangers faced o 3 = Q o
by journalists across the continent. The project expanded in = w -
September to cover Russia, Ukraine and Belarus, in reaction s

to new draconian measures and violence in the region. New
partner affiliations have also been formed in order to increase support for media workers, including with Me-
dia Legal Defence Initiative, Human Right House Kiev and European Youth Press.

Between 1 May and 30 September 2015, 285 violations of media freedom have been recorded and verified.
More than a third of the incidents — 108 cases - included harassment against journalists.

Cases include that of Sasa Lekovi¢, the president of the Croatian Association of Journalists, who received a
parcel containing a death threat, as well as a number of threats on social media. And in Italy, founders of local
news site Infonodo.org were threatened by the former Mayor of Seregno, Giacinto Mariani. While standing in
front of the town’s city hall, Mariani told camera crews: “These people must die.”

As we noted in our May 2015 report, Turkey is, again, the country that has received the most reports of media
violations. In the run up to the country’s general elections in November, press freedom continues to deterio-
rate, with multiple cases reported of media organisations being raided and journalists being detained, impris-
oned or deported. The map has also indicated an increase in violence against journalists, particularly within
Turkey, Hungary and the Balkans.

The five countries with the most verified reports are: Turkey (40), Italy (38), Hungary (20), France (18) and
Croatia (17). The successor nations to the former Yugoslavia (Serbia, Croatia, Bosnia, Macedonia, Montene-
gro, Kosovo and Slovenia) had a combined total of 55 out of 285 incidents that have been verified by regional
correspondents.

Hannah Machlin, Index on Censorship's project officer for the Mapping Media Freedom project says: “Inde-
pendent media outlets in the region, particularly in Russia, have become increasingly under threat for multiple
reasons, from restrictive government policies to ‘soft-censorship’ techniques, such as the withdrawal of adver-
tising contracts. Expanding the project will further our understanding of these threats through specific case
studies and enable us to support media outlets under pressure.”


https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/895
https://mappingmediafreedom.org/#/967
https://www.indexoncensorship.org/europes-journalists-face-growing-climate-of-fear/
https://mappingmediafreedom.org
https://mappingmediafreedom.org

Mapping Media Freedom
has been documenting
violations against the
media in Europe

Between 1
May and 30
September
s 2015, most r
. 5 tool




Countries with the most reports

These are the five countries with the most incidents reported to mappingmediafreedom.
org between May and 30 September 2015. The project includes all European Union member
states, candidates for entry and neighbouring countries, Russia, Belarus and Ukraine. Cases
cited are the most recent verified reports for that country.

Turkey 40 reports
Turkish police raided the offices of Koza-Ipek Holding, which owns five independent

media outlets: dailies Bugun and Millet, TV stations Bugun TV and Kanalturk and
news website BGNNews

Italy 38 reports
Journalist Gennaro Teddesco’s car was set on fire in the town of San Giovanni

Rotondo. Teddesco and others have recently been targeted for their investigations
into local business practices and criminal behaviour

Serbian border while covering a violent clash between security forces and refugees
trying to cross into Hungary

e
A camera crew for Serbian public television was beaten by Hungarian police at the

France 18 reports
An investigative documentary on French President Frangois Hollande and former

President Nicolas Sarkozy was cancelled 15 days before it was due to air on
broadcaster Canal+

Croatia 17 reports

Two armed assailants burst into the office of weekly newspaper Hrvatski Tjednik,
injuring the graphic designer, damaging the offices and stealing several thousand
kuna



https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/1146
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/1009
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/1217
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/1195
https://mappingmediafreedom.org/#/
https://mappingmediafreedom.org/#/1214

Case studies

Across Europe, censorship and media violations take different forms
depending on the country. These two reports are expanded from incidents
that were logged to the map. Read more in-depth reporting.

Turkey
Vice news journalists detained on terror charges

#FREE RASOOL

When three journalists working for Vice News were arrested on terror charges in Turkey at the
end of August, Index joined other organisations to launch an emergency campaign calling for
the release of the reporters, while putting them in touch with free expression lawyers in Turkey.
We wrote to the UK Foreign Office the following day to demand the British government step
up pressure on Turkish authorities over the arrest of the journalists. The two British journalists
remained behind bars for 11 days, but their Iraqi colleague Mohammed Rasool is still being de-
tained pending trial. Rasool worked as a fixer for the two other journalists; he acted as a trans-
lator, a local guide and helped arrange the story. The role of a fixer is vital not only to sourcing
information on a granular level, but also for helping ensure the safety of the foreign journalists.

Rasool has been charged with “knowingly and willingly helping an organised criminal group
without being part of the hierarchical structure of the group”, a provision increasingly being in-
voked against journalists, especially Kurds and those associated with the political left in Turkey.
The prosecution authorities have indicated that they wish to examine the contents of an alleg-
edly encrypted file on Rasool’s computer before making this decision.

Rasool denies having any incriminating encrypted material on his computer. We are currently
working with VICE, Turkish lawyers and other organisations to secure his release.



https://mappingmediafreedom.org/#/1134
https://news.vice.com/article/why-local-freelancers-are-the-real-heroes-of-international-news

Russia/Poccus

Editor-in-chief fired after interview with opposition figure

= ﬁ_? |

Editor-in-chief of Kommersant website, Andrey Konyakhin, was fired after a public interview
with prominent opposition figure, Aleksei Navalny. On 4 September 2015, the interview was
broadcasted through Kommersant-FM radio, and the transcript was published on the website.
In an interview with RBC news portal, several Kommersant journalists claim it’s possible the
interview is the reason for Konyakhin’s dismissal, noting large edits were made to the text after
the original went live. The interview was dedicated to the opposition’s electoral campaign for
the 13 September regional elections, and to an opposition rally scheduled for 20 September.
Over the course of the interview, Navalny also claimed that president Vladimir Putin was in-
volved with the crash of flight MH17 over eastern Ukraine.

“Navalny saying such notions in a live broadcast is not that important, but the fact it was shared
on the website, caused the scandal within the publishing house”, a source from Kommersant
stressed.

There is no official explanation for the dismissal so far. Konyakhin has also not commented on
the incident.

mappingmediafreedom.org
is a project of Index on Censorship
co-funded by

Eurapean
Commission



https://mappingmediafreedom.org
https://indexoncensorship.org
https://mappingmediafreedom.org/#/1221

