
MappingMediaFreedom.org 

MAPPING MEDIA FREEDOM
QUARTERLY REPORT
1 OCTOBER – 31 DECEMBER 2015



Pressure on media workers as they do their jobs saw no let up during the fourth quarter of 2015, 
according to a survey of verified incidents of violations reported to Index on Censorship’s project 
Mapping Media Freedom.

Between 1 October and 31 December 2015, Mapping Media Freedom’s network of 19 correspon-
dents verified 232 reports that were submitted to the database. Each report is reviewed for factual 
accuracy and confirmed with local sources before an incident is publicly available on the map. The 
platform — a joint undertaking with the European Federation of Journalists and Reporters Without 
Borders and partially funded by the European Commission — covers 40 countries, including all EU 
member states, Albania, Belarus, Bosnia, Iceland, Kosovo, Macedonia, Montenegro, Norway, Russia, 
Serbia, Turkey and Ukraine. Since it was launched in May 2014, the map has recorded over 1,300 
violations of media freedom.

During the fourth quarter of 2015: 518 media jobs were lost; two media workers reporting on the 
Syrian conflict were killed in Turkey; 40 reports of physical assaults on media professionals were con-
firmed; media workers were detained in 26 cases with criminal charges filed in 11 cases; media pro-
fessionals were blocked from covering a story in 55 verified incidents; and journalists were subject 
to public denigration in 22 of the verified reports.

1 Mapping Media Freedom Quarterly Report: 1 October - 31 December 2015

Index on Censorship

MAPPING MEDIA FREEDOM: 
PRESSURE GROWING ON MEDIA 
PROFESSIONALS AND PLURALISM

Infographic: Andrea Cardenas

https://mappingmediafreedom.org/


The platform verified the elimina-
tion of 518 jobs at both public and 
private media outlets across the 
region during the fourth quarter. 
Hungary’s public broadcaster, 
which is run by the Media Service 
Support and Asset Management 
Fund, laid off 129 employees in 
pursuit of “operational rationaisa-
tion”. Similarly, Serbia’s largest 
public broadcaster Tanjug was liq-
uidated, leading to the loss of 188 
jobs. Turkish media group İpek 
dismissed 58 journalists after a 
new board of trustees was put in 
place. In Portugal, the media group 
Newshold fired 120 employees 
from the publications Sol and i.

German journalists have faced 
rising hostility in covering protests 
organised by the far-right, anti-Islam 
group Pegida (Patriotic Europeans 
Against the Islamisation of the 
Occident). In October, several jour-
nalists covering the anniversary of 
Pegida’s founding were assaulted 
and had their equipment damaged. 
Later that month, Tagesspiegel 
columnist Helmut Schümann was 
attacked after writing about the 
rise of xenophobia in the far right. 
In November, a cameraperson 
was beaten as he filmed a Pegida 
protest in Dresden.

“The fact that five journalists were 
assaulted at events initiated by the 
anti-Islam Pegida indicates that 
work needs to be done to protect 

the safety of journalists across the 
region”, Hannah Machlin, Mapping 
Media Freedom project officer at 
Index, said.

Journalists continue to be denied 
access to key events and sources 
of information. The largest number 
of reported incidents of this type 
occurred in Ukraine. In Ukraine, 16 
incidents of blocked access were 
documented, 10 of those occurred 
in the eastern region and Crimea. 
In Belarus, 13 incidents of blocked 
access were recorded during Q4. 
The peak of violations occurred 
during the October 2015 presiden-
tial elections when eight journalists  
were blocked in six separate 
incidents.

Media workers have also been 
targets of smear campaigns in 
October. In Serbia, the prime min-
ister, Aleksandar Vucic, said pub-
licly that “independent investigative 
centres in Serbia are paid by foreign 
donors to destabilise the govern-
ment”. This comment was aimed 
at journalists reporting for inves-
tigative media networks Balkan 
Investigative Reporting Network 
(BIRN), the Centre for Investigative 
Journalist (CINS) and the Crime 
and Corruption Reporting Network 
(KRIK), according to Mapping 
Media Freedom partner European 
Federation of Journalists. In 
Bulgaria, the co-founder and editor 
of investigative news website Bivol.

bg, Atanas Chobanov, was the 
target of a campaign to discredit 
the outlet’s reporting. The barrage 
of negative coverage seems to be a 
result of the website’s coverage of 
alleged corruption involving Delyan 
Peevski, a Bulgarian media mogul. 
Photos of Chobanov and co-editor 
Assen Yordanov appeared on the 
front pages of tabloids and web-
sites that are aligned with Peevski’s 
interests; and their families were 
filmed without consent by a TV 
station.

As Index noted in its previous quar-
terly surveys (October 2015, May 
2015, December 2014), media pro-
fessionals face a range of threats 
as they do their jobs at a time when 
the issues confronting Europe’s  
citizens demand unfettered and 
transparent information.

The platform has been upgraded to 
allow anyone to create email alerts. 
The new system allows users to 
configure notifications by country, 
type of threat, type of censorship 
incident, the source of the threat 
and gender of the media profes-
sional targeted. The Mapping Media 
Freedom site has also expanded 
to include in-depth reporting on  
incidents including interviews 
with journalists involved in  
particular cases and media pro-
fessionals about the pressures 
on press freedom in the covered 
countries.

2

Index on Censorship

Mapping Media Freedom Quarterly Report: 1 October - 31 December 2015

https://mappingmediafreedom.org/#/1701
https://mappingmediafreedom.org/#/1701
https://mappingmediafreedom.org/#/1461
https://mappingmediafreedom.org/#/1461
https://mappingmediafreedom.org/#/1448
https://mappingmediafreedom.org/#/1448
https://mappingmediafreedom.org/#/1585
https://mappingmediafreedom.org/#/1398
https://mappingmediafreedom.org/#/1450
https://mappingmediafreedom.org/#/1574
https://www.indexoncensorship.org/2015/11/belarus-media-violations-recorded-during-last-months-election/
https://mappingmediafreedom.org/#/1498
https://mappingmediafreedom.org/#/1498
https://mappingmediafreedom.org/#/1498
https://mappingmediafreedom.org/#/1498
https://mappingmediafreedom.org/#/1498
https://mappingmediafreedom.org/#/1365
https://mappingmediafreedom.org/#/1365
https://www.indexoncensorship.org/europes-journalists-subjected-to-increasing-levels-of-harassment/
https://www.indexoncensorship.org/europes-journalists-face-growing-climate-of-fear/
https://www.indexoncensorship.org/europes-journalists-face-growing-climate-of-fear/
https://www.indexoncensorship.org/attack-map-shows-widespread-threats-media-freedom-europe/
https://mappingmediafreedom.org/plus/
https://mappingmediafreedom.org/plus/


On 30 December 2015 the Polish parliament hurriedly passed 
a law on public service media governance, which gave the gov-
ernment exclusive powers to appoint and dismiss supervisory 
and management board members of public broadcasters. The 
law removed guarantees for the independence of public media 
severely threatening pluralism in Poland. In reaction, the European 
Commission has launched an investigation to discover whether 
the new media law breaches EU rules on democracy and the rule 
of law. Mapping Media Freedom will continue to report on how the 
law affects press freedom throughout the country.

POLAND
  CASE STUDY                                  

3Mapping Media Freedom Quarterly Report: 1 October - 31 December 2015

Index on Censorship

Infographic: Andrea Cardenas

https://www.indexoncensorship.org/2016/01/poland-audit-finds-secret-police-unit-monitoring-journalists/
https://www.indexoncensorship.org/2016/01/poland-audit-finds-secret-police-unit-monitoring-journalists/


BELGIUM
A new investigative magazine in Belgium, Médor, was censored by 

the Belgian judiciary because of a request made by a Walloon busi-
nessman. In its first issue, Médor published a story about the finan-
cial structure of a pharmaceutical company that is largely supported 

by regional authorities. An affiliate of the European Federation of 
Journalists, the Association of Professional Journalists immediately 

reacted by protesting against the censorship order and offering legal 
support to the magazine and its investigative reporter David Leloup. 
Less than one month later on 12 December 2015, a court ruled that 
the magazine was indeed censored and that the decision to censor 

it was unconstitutional; The judge reauthorised the release of the 
publication.

ENCOURAGING
OUTCOMES
  CASE STUDIES                                    

TURKEY
British journalists Philip Pendlebury and Jake Hanrahan along with 

their Iraqi translator Mohammed Ismael Rasool and driver were arre-
sted on 27 August 2015 while reporting for Vice News in Diyarbakir 
in southeastern Turkey. Seven days later the two British journalists 

were released, but colleague Rasool remained in detention. Working 
in conjunction with partners and the Council of Europe, Index on 

Censorship condemned the detentions and wrote a special report on 
the incident, published a statement and participated in a joint interna-

tional press freedom mission to Turkey to raise awareness of Raso-
ol’s case. On 5 January 2016, after 131 days in detention, Rasool 

was released from prison.

SERBIA
The Serbian Defense Minister Bratislav Gasic made explicit sexist 

remarks towards Zlatija Labovic at a press conference at a defence 
industry factory. When walking into the conference, he said, “I like 

journalists who get down on their knees this easily” to Labovic, who 
was kneeling down while holding up her microphone. The incident 

was capture on video and seen widely in Serbia. Several journalists’ 
organisations condemned his remarks. He later issued a public apo-

logy for his “shameful and scandalous behaviour”. As a result, the 
minister was removed from his role.

HUNGARY
The government proposed a plan that could force newspapers, 

television and radio stations as well as online publications to add 
agents from the constitution protection office (national intelligence 
and counterintelligence) to their staffs. The Hungarian publishers’ 
association, which represents over 40 of Hungary’s largest media 

companies, claimed that if the draft proposal could “harshly interfere 
with and damage” media freedom. On 5 November 2015, the interior 

ministry withdrew the proposed regulations.

4Mapping Media Freedom Quarterly Report: 1 October - 31 December 2015

https://mappingmediafreedom.org/#/1540
https://mappingmediafreedom.org/#/1540
https://mappingmediafreedom.org/?k=vice+news#/1134
https://mappingmediafreedom.org/?k=vice+news#/1134
https://mappingmediafreedom.org/#/1599
https://mappingmediafreedom.org/#/1599
https://mappingmediafreedom.org/#/1458
https://mappingmediafreedom.org/#/1458

