MEDIA FREEDOM
Belarus: Press freedom violations August 2019
11 Sep 2019
BY INDEX ON CENSORSHIP

Index on Censorship’s Monitoring and Advocating for Media Freedom project tracks press freedom violations in five countries: Azerbaijan, Belarus, Russia, Turkey and Ukraine. Learn more.

4 Incidents

Journalist covering protests in Brest receives messages with threats

21 August 2019 – Journalist Nasta Zakharevich, who has been reporting on the construction of a controversial battery factory located in Brest, received insulting messages and a veiled threat from an account on VKontakte social network.

The VKontakte account is known for often leaving harsh and rude comments under posts authored by opponents of the plant. Earlier an individual with the same name and surname as the VKontakte profile that made the comments had filed a complaint with the police against ecological activist Dzmitry Bekalyuk, who is an opponent of the plant. The compliant accused accused Bekalyuk of “discrediting the Republic of Belarus.”

Link: https://charter97.link/en/news/2019/8/21/345601/

http://greenbelarus.info/articles/21-08-2019/zhurnalistka-kotoraya-pishet-pro-zavod-akb-v-breste-poluchila-soobshcheniya-s

Categories: Online Defamation/Discredit/Harassment/Verbal Abuse, Intimidation                       

Source(s) of violation: Known private individual(s)

State-run newspaper concealed opposition symbol on photo

Belarus Pahonia

Coat of arms associated with Belarusian opposition. It was previously the country’s coat of arms in 1918 and from 1991-1995. (Photo: Wikipedia)

15 August 2019 –  Adzinstva, the local state-owned newspaper in Barysau, altered a photo published on its website of sports coach Viktar Zakharjeu to hide the previous state emblem of Belarus Pahonia, which is regarded by the authorities as an opposition symbol.

Pahonia was the official emblem of the Belarusian Democratic Republic in 1918 and of the Republic of Belarus from 1991 to 1995. It was abolished after Alexander Lukashenko became the country’s president, though it is not officially prohibited and is included on the Republic of Belarus’ cultural heritage list.

Links: https://baj.by/be/content/barysauskaya-rayonka-adzinstva-zamazala-pagonyu-na-svitshoce-geroya-intervyu

http://www.edinstvo.by/ru/news/obshchestvo/item/9153-borisovchanin-stal-pervym-trenerom-v-belarusi-po-krossfitu-v-invalidnoj-kolyaske?fbclid=IwAR3Z1yq6x92K-ZtxfF2DdNn1CY33vQVCCzVTwTZ95e6npWOzB2XDVsbCPh0

Category: Censorship                          

Source(s) of violation: Employer/Publisher/Colleague(s)

Regional government official refused to provide information on communicable disease

14 August 2019 – An official for the Brest regional government refused to provide information on a case of anthrax in the Stolin district to Aksana Brovach, a journalist working for the newspaper Komsomolskaya Pravda v Belarusi.

The official said that all the information was available from on the state-run news agency BelTA: “Can you read? How is it written there?”

The press-service of the Ministry of Agriculture and Food only published an official announcement about the anthrax case on the BelTA news agency.

Link: https://baj.by/be/content/usya-infarmacyya-na-belta-u-bresckim-ablvykankame-admovilisya-davac-kamentar-nakont-vypadku

Category: Blocked Access                      

Source(s) of violation: Government/State Agency/Public official(s)/Political party

After accusations, local independent news outlets investigated by police

13 August 2019 – Ivan Sukharevich, a resident of the town of Drahichyn in the Brest region, sent letters to the National Assembly of Belarus and to the news website Piershy Rehijon editor-in-chief Piotr Huzajeuski. In the letters,  Sukharevich expressed his negative attitude to this online media outlet and particularly to its Drahichyn correspondent Siarhei Hardzijevich.

The writer warned of the serious consequences for the Piershy Rehijon if its journalists try “to shake up the community of our town and region” on the eve of the parliamentary elections and demanded to bring Hardzijevich to responsibility.

Accusations of lying are mentioned many times in the letter, but no evidence was provided for the accusations.

Sukharevich’s complaint was sent to the Drahichyn district police department to be investigated. Hardzijevich got a written response from the police that no evidence of illegal activity had been found.

Link: https://1reg.by/2019/08/13/drogichinskiy-pravdorub-pozhalovalsya-v-parlament-na-korrespondenta-pershaga-reg-yonu/

Categories: Offline Defamation/Discredit/Harassment/Verbal Abuse   

Source(s) of violation: Known private individual(s)

Daphne Caruana Galizia: Four years on from her murder, Malta must be held to account

Index joins the Maltese community, Reporters without Borders, PEN International and others to mark grim anniversary

Index condemns lawsuits brought by ENRC against Tom Burgis

We join with 14 other organisations to condemn legal action against the journalist, the Financial Times and HarperCollins in London

Members of the LGBTQ+ community sign letter calling for reform to Online Safety Bill

Dear Editor, As proud members of the LGBTQ+ community, we know first-hand the vile abuse that regularly takes place online. The data is clear; 78% of us have faced anti-LGBTQ+ hate crime or hate speech online in the last 5 years.1 So we understand why the Government is looking for a solution, but the current [...]

“You’ll Never Walk Alone”: The words that comfort Andrei Aliaksandrau

Journalist and former Index colleague Andrei Aliaksandrau Few things can better describe the spirit of Liverpool fans better than the words etched in gold above the Shankly gates. When Richard Rodgers and Oscar Hammerstein sat down to write the musical Carousel and its anthem, You’ll Never Walk Alone, they did not envisage it becoming a [...]

Comments are closed.