Rusbridger says press "under-regulated and over-legislated"

Guardian editor Alan Rusbridger told the Leveson Inquiry today the British newspaper industry has been “under-regulated and over-legislated.”

Rusbridger urged for a greater balance between the two, but praised the Inquiry for bringing about more nuanced questions about regulation and statute.

He said he “wouldn’t be against the use of statute” if a new regulatory body could enforce its powers to deal with early-stage libel claims, adding that statutory underpinning of a new adjudication system would make settling libel and privacy cases cheaper and easier.

He said the Press Complaints Commission’s 2009 report into phone hacking was “worse than a whitewash” and “undermined the principle of self-regulation”. In the report the PCC concluded there was no evidence it had been misled over phone hacking by the News of the World, which closed last summer in the wake of further hacking revelations.

“Even when they were lied to by the most powerful media player,” Rusbridger said, “there was nothing they could even do about that. Its inadequecies were fatally exposed”.

Also speaking this afternoon was Sunday Times editor John Witherow, who shared concerns expressed earlier today by James Harding that statutory backing may lead to political interference in the press.

Witherow said the reputation of the UK press abroad needed to be taken into consideration: “Our libel laws have created a lot of controversy around the world,” he said, adding that “if we moved to a statutory body, it would send a message worldwide that we’re taking a tougher stance on the media.”

Witherow also admitted that his paper tried to blag details of Gordon Brown’s mortgage from Abbey National by calling the bank and posing as the former prime minister.

The Inquiry continues tomorrow with evidence from magazine and regional editors.

Follow Index on Censorship’s coverage of the Leveson Inquiry on Twitter – @IndexLeveson

United Kingdom: Russian billionaire wins libel suit against Sunday Times

Yelena Baturina, one of Russia’s wealthiest women, has won damages from The Sunday Times after the newspaper wrongly reported that she purchased a £50m London mansion through an off-shore “front company”. It was a sensitive topic because Baturina’s husband Yuri Luzkhov was mayor of Moscow at the time and as the wife of a public official her financial assets had to be made public under anti-corruption legislation. Baturina was issued an apology and financial compensation.

UAE blocks Sunday Times

The United Arab Emirates blocked distribution of the Sunday Times newspaper over the weekend due to its “insulting” coverage of the Dubai debt crisis. The National Media Council blocked the distribution of newspaper due to upset caused by  an image which depicted ruler Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum sinking under a sea of debt. An official from the council told AFP: “We cannot accept a personal insult.” Read more here